12. november 2019
Fedt på maven er væsentlig farligere end fedt andre steder på kroppen.
Fedt på maven er væsentlig farligere end fedt andre steder på kroppen.
Foto: Andriy Popov/Panthermedia
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Mål din mave og se om du er sund

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Mål din mave og se om du er sund
Lev sundt - 22. maj 2019 kl. 13:36
Af Søren Arildsen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Har du lidt for meget delle på maven, øger det risikoen for at få en livstilssygdom. For når du har fedt på maven, har du også meget fedt i blodet og derved en stigende risiko for bl.a. hjertekarsygdomme og type-2 diabetes.

Fedt på andre dele af kroppen sætter sig i underhuden. Det er derfor ret uskadeligt. Til gengæld vil fedt på maven sætte sig omkring organerne i maveregionen og skabe en betændelsestilstand, der kan være med til at skubbe de forskellige livstilssygdomme i den forkerte retning.

Ifølge sundhedschef i Hjerteforeningen, Charlotte Kimby, viser undersøgelser en tæt sammenhæng mellem dit taljemål og risikoen for at udvikle en række livsstilssygdomme.

Både for kvinder og mænd vil man opleve, at livvidden øges med alderen. Specielt efter overgangsalderen indtager mange kroppe den såkaldte "æbleform".

Ifølge Hjerteforeningen har mere end hver 4. dansker et taljemål, der er højere end det anbefalede og for hver centimeter, stiger risikoen for hjertekar-sygdom.

Du kan selv tjekke, om du har for meget fedt på maven:

- Mål din højde og divider med to.
- Din halve højde bør være lig med din livvidde.
- Din livvidde måles ved at sætte målebånde to centimeter over navlen.
- Er du 180 centimeter høj, bør din livvidde ikke være over 90 centimeter.

Det skal understreges, at forskellig kropsbygning kan give udsving til begge sider. Fortvivl ikke, hvis du ikke lige rammer den halve højde, når du måler livvidden. Udsvinget skal dog ikke være al for stort.