19. maj 2019
Når solen står højt på himlen suger vores hud masser af d-vitamin til sig.
Når solen står højt på himlen suger vores hud masser af d-vitamin til sig.
Foto: volodimir bazyuk/Shutterstock
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Fyld D-vitamin på kroppen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fyld D-vitamin på kroppen
Lev sundt - 07. februar 2019 kl. 13:41
Af Søren Arildsen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Det er en god idé at fylde ekstra D-vitamin på i de mørke vintermåneder. Sådan lyder det fra Kræftens Bekæmpelse og Statens Serum Institut i et nyt studie. Det er netop blevet offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift "Nutrients".

I studiet har man undersøgt, hvor meget D-vitamin danskerne har i kroppen året igennem. Mens det for de fleste ser ganske godt ud i sommer- og efterårsmånederne, så kniber det i den mørke tid. Det skyldes, at solen står lavt på himlen og dermed ikke kan bidrage til, at vi får fyldt vores D-vitamindepoter op.

Først langt hen på foråret får solen så meget magt, at vi igen kan suge D-vitamin til os fra lyset.

Derfor er konklusionen på studiet, at vi kan have behov for et tilskud af D-vitamin en del af året.

Nogle kan endog have behov for et D-vitamintilskud hele året. Det drejer sig om børn under to år, gravide, børn og voksne med mørk hud eller personer, der er tildækkede om sommeren eller ikke kommer udendørs.

Om studiet:

3092 personer deltog - både voksne og børn. Yngste deltager var to - ældste 69 år. De kom fra hovedstadsområdet, Kolding og Odense.
Deltagerne fik taget to blodprøver. En forår og en efterår.

arrow Læs også: Mørk vinter forude: Led efter lyset
1175144107-3000x2002ma

Fede fisk som laks er en god kilde til D-vitamin.

Foto: Happy Together


Hvor kommer D-vitamin fra:

Du kan få D-vitamin fra solen eller fra kosten.

Solen: Skal du have D-vitamin fra solen, skal du opholde dig uden for i 15-30 minutter om dagen. Det er uv-strålerne, som tilfører kroppen D-vitamin. Men for at det kan ske, skal solen stå i en vinkel på mindst 45 grader. Ellers kan dens stråler ikke nå gennem jordens atmosfære. Og det gør den kun i perioden april til september på vore breddegrader.

Resten af året rammer strålerne så "skævt", at de skal trænge gennem et tykkere lag, inden de når gennem atmosfæren.

Kosten: D-vitamin findes i fede fisk som laks, sild og makrel. Samt i mælk, æg og ost.

Tilskud: Ifølge Sundhedsstyrelsen anbefales det, at du dagligt indtager 10 µg D-vitamin, hvis du er under 70 år. Er du ældre, mener Sundhedsstyrelsen, der er behov for en fordobling af størrelsen af kosttilskuddet.

De fleste af os danskere får 2-4 µg D-vitamin om dagen fra kosten. Derfor anbefales det, at man tager et tilskud af D-vitamin i vinterhalvåret.

I nogle lande f.eks. Sverige tilsættes D-vitamin til mælk. Flere danske læger og forskere har anbefalet, at noget tilsvarende også sker i Danmark, da en stor gruppe af danskere får for lidt D-vitamin gennem sol og kost.
Det er dog ikke sket endnu.

Kilde: Statens Serum Institut, Videnskab.dk

arrow Det er nu du skal tanke D-vitamin
05. september 2018 kl. 10:39 Opdateret: kl. 10:43
arrow Per opdagede kræft ved et tilfælde: Nu undgår han solen
08. juli 2018 kl. 11:39 Opdateret: kl. 11:39
arrow Det skal du være opmærksom på ude i solen
08. juli 2018 kl. 11:35 Opdateret: kl. 12:49