6. december 2019
Strækøvelser er med til at styrke bevægelsesapparatet og minimerer fald hos ældre.
Strækøvelser er med til at styrke bevægelsesapparatet og minimerer fald hos ældre.
Foto: Monkey Business Images/Colourbox
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Derfor skal du strække ud

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Derfor skal du strække ud
Lev sundt - 10. november 2019 kl. 13:48
Af Søren Arildsen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Har det nogen effekt at strække ud før og efter træning. Det er forskerne ikke enige om. De fleste hælder dog til, at det ikke har nogen effekt.
To store undersøgelser - den ene foretaget blandt soldater-rekrutter; den anden blandt motionister - viser ikke en umiddelbar effekt af strækøvelser. Du bliver altså ikke mindre skadet, hvis du laver strækøvelser. Du bliver heller ikke mindre øm i musklerne efter træning, hvis du laver udtrækningsøvelser, mener forskere.


Så hvorfor egentlig strække ud?



- Fordi forskerne godt nok ikke har kunne finde en effekt af udstrækning - men de har heller ikke kunnet finde det modsatte.

- Fordi hvis du du føler, udstrækning giver dig mindre ømme muskler, så skal du bare fortsætte med dine stræk.

- Fordi udstrækning mindsker risiko for skader.

- Fordi - hvis du jævnlig udfører strækøvelser - vil du kunne øge din smidighed. Og smidigheden hjælper dig i din dagligdag.

arrow Læs også: Derfor skal du træne din hoftebøjer
Mindre smidig med alderen

Med alderen bliver vi mere stive i kroppen. Det skyldes, at vores bindevæv rundt om musklerne bliver mindre fleksibelt. Bindevæv er at sammenligne med den hvide hinde, der sidder mellem skal og frugtkød i en appelsin.

Det mindre smidige bindevæv betyder, at kroppen "tørrer ud". "Udtørringen" fører til mindre fleksibilitet. I nogle tilfælde kan fleksibiliteten over tid blive reduceret med helt op til 50 procent.

Er du mere smidig, kan du klare flere ting - også når du bliver ældre. Mange ældre oplever, at daglige opgaver bliver besværlige, fordi kroppen stritter imod. Det bliver f.eks. svært at bøje sig ned og tage sokker og sko på. Ældre oplever også, at de har svært ved at strække sig og nå noget højt oppe eller at holde balancen, når de står og går.

Får du først svært ved at holde balancen, får du også svært ved at gå med en ordentlig skridtlængde. I stedet bliver din gang reduceret til små skridt - du nærmest tøffer afsted for ikke at falde.

Et studie har påvist, at ældre kvinder kan få færre fald, hvis de laver udstrækningsøvelser for hofterne.

Hvad sker der når du strækker ud?
Når du laver en udstrækningsøvelse, så er formålet at vedligeholde eller øge din bevægelighed af leddet - altså gøre sener, led og muskler mere fleksible.


De fleste fysiologer er af den opfattelse, at det ikke er musklens konkrete længde, som øges ved udstrækning, men musklens tolerance.


Men hvad enten det er musklens længde eller tolerance, så opnår du under alle omstændigheder en større bevægelighed i det led der udspændes.
Vi sidder og bliver stive

Meget af vores dag foregår med at sidde ned. På arbejdet. I bilen. I sofaen. Dermed bevæger vi ikke vores fødder og hofter nok. Vi bliver stive. Den siddende position belaster også vores ryg og nakke - specielt hvis vi udfører et arbejde, som foregår foran kroppen som f.eks. at skrive på en computer.

Når vi reducerer os selv til sofakartofler, så er kroppen ikke klar til at reagere, når der er brug for det. Nerveimpulserne bliver nemlig svækkede af ikke at blive brugt.

Med alderen sker der desuden en aldersmæssig nervesvækkelse. Det kaldes "Postural kontrol". Informationerne ryger ikke længere så hurtigt afsted som tidligere, fordi vores øjne, øre og muskler bliver dårligere. Og fordi den feedback vi får fra ankler, knæ, rygrad og nakke sendes langsommere afsted.

Men ved at træne smidighed og balance, kan noget af den aldersmæssige svækkelse holdes i skak, således at vi bedre kan klare de dagligdags gøremål.

Mindre smidighed kan give flere skader

Selv om strækøvelser ikke ser ud til at have en umiddelbar effekt på skader, så kan manglende smidighed dog betyde, at du som idrætsudøver har risiko for at udsætte dig for en skade, fordi du ikke kan strække leddet fuldt ud. I stedet for det fulde udstræk vil kroppen forsøge at kompensere, og det kan føre til en overbelastning af andre muskler.

Fysiologer og fysioterapeuter anbefaler, at udtrækninger foretages efter en idrætspræstation. Man har nemlig påvist, at udstrækning inden fysisk aktivitet kan nedsætte musklernes kraft og udholdenhed og dermed forringe præstationen.

Man skal heller ikke undervurdere, at udstrækning kan give en følelse af velvære i kroppen.

Tip til udstrækning

- Stræk jævnligt de muskler, du føler er for korte, og som har nedsat bevægelighed.

- Stræk først, når du er varm og ikke, inden du skal være fysisk aktiv.

- Strækket må gerne kunne mærkes men må ikke gøre ondt.

- Får du hjælp til din udstrækning, så må hjælperen ikke presse for hårdt på.

- Lav strækøvelser hver dag.

- Hold dit udstræk i op mod 30 sekunder ad gangen.

Vær opmærksom på, at hvis du har hypermobile led, så kan leddene blive mere ustabile af udstrækning.



Kilde: Krop+Fysiksundhed.dk