17. november 2019
Crossfit handler i høj grad om et træningsfælleskab. Og så har sporten sine helt egne ord og udtryk.
Crossfit handler i høj grad om et træningsfælleskab. Og så har sporten sine helt egne ord og udtryk.
Foto: Brad Greenlee/CC2.0
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Crossfit har sit eget sprog

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Crossfit har sit eget sprog
Lev sundt - 03. november 2019 kl. 14:20
Af Søren Arildsen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Crossfit har nærmest sit eget sprog med forkortelser og engelske begreber, som kan være noget forvirrende for en udenforstående.

Her er en liste over de mest benyttede crossfit-udtryk:

AMRAP – As Many Reps As Possible, hvor mange repetitioner du kan tage inden for en given tid. Det kan også betyde As Many Rounds As Possible.

arrow Læs også: Crossfit giver en superstærk krop

Benchmark – En WOD-standard (work of the day) som gør, at du kan sammenligne dit resultat med andre eller dig selv. Mange benchmark-WOD'er har kvindenavne, som Barbara, Fran, Elizabeth og Angie. Ifølge grundlæggeren af CrossFit, Greg Classman, har han givet WOD'erne kvindenavne ligesom vi både i Danmark og i udlandet navngiver storme efter kvinder.

Box – Træningslokalet hvor man udøver CrossFit.

Cal – Kalorier - anvendes ofte når du bruger de konditionskrævende maskiner som romaskine, assault bike eller ski-ergometeret.

Clean & jerk – Et vægtløftningsudtryk, som er en kombination af et frivend (clean) og et opadstød (jerk).

CTB – Chest To Bar, en pull-up hvor brystkassen lige når op og røre ved stangen.

Deadlift/DL – Dødløft.

Double Unders (DU) – Et hop hvor du når at lave et dobbelt sving med sjippetorvet.

EMOM – Every Minute On The Minute, en øvelse eller et løft skal gennemføres hvert hele minut. Alt efter hvor hurtigt du er, så får du forskellige hviletider.

For Time – Anvendes til at forklare hvordan du skal gennemføre dagens træningspas (WOD) på den tid, som det tager for dig at gennemføre alle øvelserne.

Ground To Overhead – En genstand skal løftes fra jorden til over hovedet på en valgfri måde. Det kan være en vægtstang eller en medicinbold.

HSPU – Handstand Push-ups. Du hviler på hænder og hoved og skubber dig op til strakte arme, så du kun hviler på hænderne.

Kipping – Når hoften anvendes til at gøre en øvelse lettere, eksempelvis i en pull-up.

Metcon – Metabolic Condition. Metcon går ud på at udøveren skal træne med hele kroppen med så høj intensitet som muligt.

Muscle Up (MU) – En øvelse i ringe eller over en stang, hvor du presser dig op i en håndstand.

No Rep – En ikke-godkendt repetition af en øvelse.

OHS – Overhead squat. Knæbøjning samtidig med at du har en vægtstang over hovedet med udstrakte arme.

OLY – Olympisk løft, de tekniske løft som er en del af CrossFit.

OTM – On The Minute, i princippet samme sag som EMOM: en øvelse hvert hele minut. OTM kan bruges til at bryde en anden øvelse, eksempelvis: "100 airsquats, burpee OTM" betyder at du laver dine squats, men hver gang der kommer et nyt, helt minut laver du en burpee.

PB – Personlige bedste rekord.

PU – En pull-up.

Reps – Repetitioner.

RM – Repetition Maximum, altså det tungeste du kan løfte i en repetition.

RX’d – Modsat inddeling af en WOD, altså at WOD udføres som ordineret.

Inddeling / skale – At lave en øvelse eller gøre WOD lettere ved at eksempelvis mindske vægten eller tilpasse den på en anden måde.

Snatch – I vægtløftning kaldes det "træk" på dansk. Samtidig med at du gå ned i en dyb squat, skal du løfte vægtstangen over hovedet med udstrakte arme.

Strikt – Når en øvelse udføres uden tøven.

TTB/T2B – Toes To Bar, du hænger i stangen med armene og skal samtidig røre stangen med tæerne.

WOD – Workout Of The Day, altså dagens træningspas.