31. marts 2020
Har du mulighed, så sæt dig tæt på et vindue.
Har du mulighed, så sæt dig tæt på et vindue.
Foto: MOSTOVYE/Colourbox
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: 5 råd til kamp mod vinterdepression

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

5 råd til kamp mod vinterdepression
Opdateret 08. december 2019 kl. 17:50
Lev sundt - 08. december 2019 kl. 10:35
Af Søren Arildsen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Mørket har lagt sig over Danmark. Og mørkt vil det være de næste måneder. Det påvirker humøret hos rigtig mange danskere, som bliver triste og deprimerede i vintermørket.

Og det kan selv julemånedens mange blinkende og lysende dekorationer inde som ude ikke rette op på.

Undersøgelser viser at mellem 5 og 10 procent af danskerne lider af vinterdepression i forskellig grad.

Lider du af en egentlig vinterdepression, eller føler du dig bare lidt træt og med flade batterier, så kan det være en god ide at prøve nogle af nedenstående råd.
Råd som absolut også kan benyttes, selv om du ikke er ramt af en “vinter-blues”.

arrow Læs også: 5 tegn på du er vinterdeprimeret
5 råd til at modvirke vinter-blues

1. Gå udenfor

Har du mulighed for at holde en pause midt på dagen og gå uden for, så gør det. Lidt lys er bedre end ingenting.

2. Tænd lyset indenfor

Tænd den indendørs belysning. Kunstigt lys er med til at give velbehag.
Sørg for at tænde godt med kunstigt lys, både derhjemme og på arbejdet.

3. Luk lyset ind

Træk gardiner fra og rul persienner op, så der kommer mest muligt lys ind. Har du mulighed for det, så sæt dig tæt ved et vindue - både derhjemme og på arbejdspladsen.

4. Bevæg dig

Vær fysisk aktiv. Når musklerne arbejder frigøres signalstoffet serotonin i hjernen. Serotonin påvirker humøret i en positiv retning.

5. Sov godt

Sørg for at gå i seng på et tidspunkt, så du får en god nats søvn. Det kan være 7, 8 eller ni timer alt efter behov. Prøv at overholde den samme sovetid hver dag.

Spis D-vitamin, rejs sydpå eller køb en lysterapilampe

Ud over de fem råd kan du hjælpe humøret på vej ved at spise ordentligt. Specielt er det godt at spise fede fisk, som indeholder en del D-vitamin. Og D-vitamin er med til at styrke immunforsvaret og påvirke humøret. Om sommeren kan du få D-vitamin fra solens stråler. Om vinteren kan D-vitamin kun komme fra fødevarer.

Har du mulighed for at komme en tur sydpå i vinterhalvåret, kan du tanke D-vitamin fra solen. I modsætning til her i nord står solen syd på højere på himlen, hvilket gør, at vinklen på solens stråler når gennem atmosfæren og ned til dig.

Har du ikke mulighed for at rejse nogle steder hen, kan du med fordel investere i en lysterapilampe.

Lysterapilamper giver et kunstigt dagslys og har vist sig at være gode at bruge mod vinterdepression.

Du skal helst vælge en lampe, som har en lysstyrke på 10.000 lux. Så får du samme lysmængde som på en overskyet sommerdag.

I øvrigt vil det altid være en god idé at tage en snak med din læge, hvis du føler dig trist.

Kilde: Region Midtjylland

arrow Danskerne bruger lysterapi mod vintermørket
03. november 2018 kl. 11:14 Opdateret: kl. 11:14
arrow Er du vinterdeprimeret
27. oktober 2018 kl. 12:46 Opdateret: kl. 12:46
arrow Mørk vinter forude: Led efter lyset
27. oktober 2018 kl. 10:20 Opdateret: kl. 11:20