5. august 2021
Klods-Hans på sin ged, hævet op på en sokkel, som er identisk - blot nedskaleret - med soklen på rytterstatuen på Amalienborg Slotsplads. Bag Klods-Hans rytterstatuen står Jørn Hansen fra Særløse. Foto: Lis Reinert Jensen
gallery icon

Se billedserie

Klods-Hans på sin ged, hævet op på en sokkel, som er identisk - blot nedskaleret - med soklen på rytterstatuen på Amalienborg Slotsplads. Bag Klods-Hans rytterstatuen står Jørn Hansen fra Særløse. Foto: Lis Reinert Jensen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Fra magtsymbol til kvikke ideer og handlekraft

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Fra magtsymbol til kvikke ideer og handlekraft
Lejre - 17. juli 2021 kl. 11:17
Af Agnete Vistar

En flot gedebuk knejser i haven ved KunstCentret Silkeborg Bad. På hans ryg sidder en munter fyr med en død krage i hånden. Og det hele er lavet af træ.

Enhver dansker, og sikkert også mange udlændinge, vil hurtigt genkende Klods-Hans fra HC Andersens eventyr. Men han står - hvilket nok ikke er set før - på et højt og fornemt piedestal. Mere om det senere.

Bag træskulpturen står Jørn Hansen fra Særløse. Han er én af fem kunstnere, der er blevet udvalgt til at bidrage til dette års »Sculpture Experiment Silkeborg 2021«, hvor temaet er rytterstatuer, med inspiration fra fotoudstillingen Klap hesten. Og det er virkelig noget af et eksperiment, de fem kunstnere har begået.

Klods-Hans og hans gedebuk er blevet til i værkstedet hjemme hos Jørn Hansen, og da det var en del af eksperimentet, at man skulle benytte sig af genbrug, er træet til gedebuk og rytter noget, som Jørn Hansen har fundet oppe på loftet i den smukke bolig på Mosesvinget i Særløse.

- Det er nogle brædder, der har ligget der i 10 år og aldrig er blevet brugt til noget, smiler Jørn Hansen.

Hvert år kan kunstnere byde ind med ideer til det årlige skulptur-eksperiment i Silkeborg, og Jørn Hansens projekt blev udvalgt i år, efter at han havde nærstuderet mange rytterstatuer rundt om i landet.

- Jeg har lavet en parafrase over rytterstatuen. De er generelt magtsymboler, og det er ikke lige min kop te. Jeg synes også, at nogle af dem har et udtryk, der ikke er noget værd, siger Jørn Hansen.

- Så jeg tænkte alternativt på en lang række forskellige udtryk med heste. Kæpheste, læseheste, trojanske heste, kindheste. Og så dukkede Klods-Hans pludselig op. Han er jo meget dansk. Og han er langt mere min helt - han er entreprenant, handlekraftig, iderig, charmerende, usnobbet og sjov. Han er et billede på, hvordan en almindelig mand kan skabe noget og være mønsterbryder, forklarer Jørn Hansen.

- Og det behøvede jo ikke at være en hest - man skulle forholde sig til rytterstatuer. Jeg fik lyst til at lave et spark i løgsovsen, gerne med lidt humor, tilføjer han.

Og så gik Jørn Hansen i gang med at hugge de hengemte brædder fra loftet op i klodser. For Klods-Hans skulle selvfølgelig laves af klodser.

- Jeg researchede på nettet, hvordan en ged ser ud. Der var masser af billeder af geder, og på et tidspunkt lavede jeg et gedeskelet; det blev dog ikke det, jeg brugte. Det hele er lavet her i værkstedet i Særløse. Men jeg kunne først samle ged, rytter og sokkel i Silkeborg, for ellers kunne det ikke være i varevognen, forklarer han.

- Så hele moletjavsen blev lagt ind i kassevognen. Det blev et større samlesæt. Jeg har bygget Klods-Hans op siddende, så han kan stige af og på, siger han.

Piedestalen - soklen - er et kapitel for sig. Jørn Hansen studerede rytterstatuen af Frederik 5. på Amalienborg Slotsplads.

- Den er lavet af Saly, og den regnes for en af de fineste rytterstatuer i Europa. Den står på en sokkel, og den sokkel, som jeg har lavet til Klods-Hans, er en nedskaleret, nøjagtig kopi. Klods-Hans rider jo ind på slottet i eventyret, så det er oplagt at placere ham på en sokkel, fortæller Jørn Hansen.

På den ene side af Klods-Hans soklen er gengivet den plakette på latin, hvor Frederik 5. lovprises i floromvundne sætninger, og som findes på rytterstatuen på Amalienborg Slotsplads.

På den anden side står der noget, som bedst kan beskrives som uhøvisk tale.

- Frederik 5. var dårligt uddannet, en horekarl og en drukmås. Så hvad kunne være mere passende end at udskifte den ene buk med en anden, siger Jørn Hansen med et gavtyvagtigt glimt i øjet.

- I øvrigt blev statuen på Amalienborg Slotsplads bestilt af Grev Moltke, og den endte med at koste ligeså meget som de fire Amalienborg-palæer tilsammen, tilføjer han.

Med kunsten.nu's ord, så bliver Jørn Hansens værk en form for omvendt rytterstatue, hvor det er folket, demokratiet og entreprenøren, som hyldes, fremfor den enevældige hersker.

Vil du gerne arbejde mere hjemmefra?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk