22. februar 2019
"I indskolingen og på mellemtrinnet er mobilerne låst inde i hele skoletiden, og de bliver kun taget frem, hvis de skal bruges fagligt", fortæller Lars Hansson fra Hvalsø Skole.
gallery icon

Se billedserie

"I indskolingen og på mellemtrinnet er mobilerne låst inde i hele skoletiden, og de bliver kun taget frem, hvis de skal bruges fagligt", fortæller Lars Hansson fra Hvalsø Skole.
Foto: Jesper Dissing
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Skoler sætter grænser for elevers brug af mobiltelefoner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Skoler sætter grænser for elevers brug af mobiltelefoner
Lejre Lokalavis & Midtsjællands Folkeblad - 15. januar 2019 kl. 14:16
Af Holger Vincents
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Lejre & Tølløse: Der er et ekko af en nationale tendens, når hovedparten af skolerne i Lejre Kommune og Tølløse inden for de seneste år har udformet et regelsæt for elevernes brug af smartphones. I en ny landdækkende undersøgelse, som Danmarks Pædagogiske Universitet står bag, lyder det, at fire ud af fem danske skoler har en politik for elevernes brug af mobiltelefoner.

arrow Læs også: Farvel til smartphonen: "Lidt nederen"

I Lejre Kommune og Tølløse gælder det syv ud af otte skoler, der i de seneste år ligeledes har indført klare regler for, hvor stor en rolle elevernes telefoner skal spille i undervisningen såvel som i frikvartererne. Det viser en rundringning som Lejre Lokalavis & Midtsjællands Folkeblad har foretaget. "Handler om fokus"

Hvalsø skole, er en af de lokale skoler, hvor elevernes mobilbrug i dag reguleres.

"Det handlede om at få mere fokus på undervisningen", forklarer skoleleder Lars Hansson, der ligesom det er tilfældet på hovedparten af de øvrige lokale skoler, har valgt at skelne mellem henholdsvis 0. til 6. klasse og så de ældste elever i udskolingen. Tendensen er, at skolerne begrænser særligt de yngstes elevers mobilbrug. "I indskolingen og på mellemtrinnet er mobilerne låst inde i hele skoletiden, og de bliver kun taget frem, hvis de skal bruges fagligt. I udskolingen kan der være enkelte klasser, hvor man samler telefonerne ind, men her er der ingen fællesregler", forklarer Lars Hansson på Hvalsø Skole.

Mere leg
Nogenlunde samme fremgangsmåde ses på Trællerupskolen i Gevninge, hvor eleverne fra 7. klasse frit kan benytte deres mobiltelefon i frikvarterene. Andersledes ser det ud for de øvrige klassetrin, der som hovedregel har en helt smartphone-fri skoledag.

Målsætningen har først og fremmest været at ændre på dynamikken i frikvarterene, lyder skolens forklaring.

"For år tilbage var der et ønske i skolebestyrelsen om en skoledag uden telefoner. Det førte i første omgang til en forsøgsordning, og i dag bruger de yngste hverken telefoner eller tablets. Det har betydet at børnene i højere grad leger med hinanden, og at legen ikke foregår henover en skærm", forklarer Mette Nørskov, skoleleder på Trællerupskolen.

Hun afviser ligesom flere af de øvrige skoleledere, at man ved at inddrage de mindre børns mobiltelefon ved skoledagens start, samtidig frarøver dem et vigtigt led i deres digitale dannelse.

"De sociale medier er typisk noget man bruger, når man ikke er sammen rent fysisk, og jeg tror på, at der er en masse dannelse i at tale med hinanden og se hinanden i øjnene. Ikke mindst så vi lærer, hvordan vi hver især reagerer. Der mener jeg netop, at reglerne tjener et formål", forklarer Mette Nørskov.

Privatskole uden regelsæt
På Tølløse Privat- og Efterskole er billedet til gengæld et andet. Her er der intet "centralt vedtaget regelsæt", som forstander Henrik Kristiansen udlægger situation på skolen, der vel at mærke kun har elever fra syvende klasse og op.

"Det betyder ikke, at vi ikke beskæftiger os med spørgsmålet. Vi udveksler løbende erfaringer med elevernes brug af telefoner i forskellige sammenhænge. Men der er ingen generelle regler, det bliver administreret i de enkelte klasser", forklarer Henrik Kristiansen.

Det ville desuden være det samme at gør de unge en bjørnetjeneste, hvis man begrænsede deres digitale udfoldelse i skoletiden, lyder det.

"På den måde ville vi hurtigt komme til at fratage dem muligheden for at lære om og forstå problemstillingen. Jeg mener, at vi har et ansvar i forhold til at klæde dem på til en verden, hvor sociale medier er tilgængelige. Det er en forpligtigelse, vi skal tage på os", lyder det.

Fakta: Regler for elevers mobilbrug

En ny rapport fra Danmarks Pædagogiske Universitet viser, at fire ud af fem af de danske skoler enten har en reel politik eller har indført regler for elevernes brug af mobiltelefoner i skoletiden.

Det billede går igen i Lejre Lokalavis & Midtsjællands Folkeblads dækningsområde, hvor syv ud af otte skoler svarer, at de har regler for elevernes smartphones.

Like os på facebook

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk