19. juni 2019
Lejres borgmester Carsten Rasmussen foran Den grønne Kile, der nu måske kun bliver for cyklister og gående, mens vejen føres ud på Åsvejen - uden omkostninger for kommunen
Lejres borgmester Carsten Rasmussen foran Den grønne Kile, der nu måske kun bliver for cyklister og gående, mens vejen føres ud på Åsvejen - uden omkostninger for kommunen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Ingen biltrafik gennem gennem Den Grønne Kile

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ingen biltrafik gennem gennem Den Grønne Kile
Lejre Lokalavis & Midtsjællands Folkeblad - 21. maj 2019 kl. 14:07
Af Tekst og foto: Susanne Helmo
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Hvalsø: Den tidligere og meget omdiskuterede vejføring gennem den Grønne Kile i Hvalsø, kan blive ændret, så gående og cyklister anvender Den Grønne Kile, mens bilisterne skal køre ad en anden vej og ud på Åsvejen.

I den gældende Lokalplan for Hyllegården skal selve Hyldegården vejforsynes fra Hyllegårdsvej via en intern fordelingsvej midt igennem området. Denne fordelingsvej tilsluttes Hyllegårdsvej, der med en vej gennem den grønne kile kobles på resten af byen ved Horseager. Vejadgangen gennem den grønne kile blev gjort mulig med vedtagelse af Lokalplan LK 47 i 2017.

Etableringen af adgangsvejen gennem den grønne kile afventer afgørelsen i Planklagenævnet. Der er derfor endnu ikke etableret en permanent adgangsvej til Hyllegården.

Det nye forslag
Nu har Hyllegård Udvikling og den tidligere ejer af Hyllegården stillet forslag om, at de opgraderer Åsen til en 6 m bred kørebane, dels at etablere sti fra området til Horseager og ny vejføring gennem den grønne kile til Åsen.

Aftalen betyder, at vejudvidelse af Åsen, etablering af den nye vej fra Hyllegårdsvej til Åsen, samt stien gennem den grønne kile kan etableres uden omkostninger for Lejre Kommune. Aftalen betyder også, at drift og vedligehold af vej en ligeledes er uden omkostninger for kommunen.

Direktionen tilslutter sig forslaget og imødekommer dermed kritikken om, at den tidligere lokalplan med sin trafik gennem den Grønne Kile til Horseager var med til at ødelægge det rekreative område.

God idé
"Det er samlet set en forbedring i mine øjne" siger borgmester Carsten Rasmussen og fortsætter: biler fra omkring 100 huse skulle køre gennem den Grønne Kile og ende ude på Horseager, som også er en skolevej, men nu er der mulighed for, at det bliver ændret, så hvad er så bedst"?

Cecile Mariehjemmet
Hvis den nye plan skal iværksættes betyder det, at bilerne skal køre forbi Cecilie Mariehjemmet. Vejen vil dog blive sænket i forhold til nuværende niveau, men vejer man de to muligheder op mod hinanden, mener borgemsteren, at den nye løsning er den bedste.

Like os på facebook

Tip os


mcred@sn.dk

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk