19. december 2018
Cirka hver syvende indskolingselev på Asgård Skole oplever tit så meget støj, at de har svært ved at høre lærerne i undervisningen.  Foto: Jørgen Chr. Jørgensen
Cirka hver syvende indskolingselev på Asgård Skole oplever tit så meget støj, at de har svært ved at høre lærerne i undervisningen. Foto: Jørgen Chr. Jørgensen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Store støjforskelle på skolerne: De små elever kan ikke høre læreren

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Store støjforskelle på skolerne: De små elever kan ikke høre læreren
Køge - 05. december 2018 kl. 16:33
Af Simon de Visme
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Når der er meget støj i et klasselokale, kan det være en udfordring for læreren at skære igennem, og dermed bliver det også svært for eleverne at høre, hvad læreren siger.

Den oplevelse har cirka hvert 10. barn i 0.-3. klasserne landet over tit, og i Køge Kommune er gennemsnittet for folkeskolerne cirka det samme. Men der er stor forskel på de enkelte skoler. Det viser de nyeste tal fra Undervisningsministeriets nationale trivselsmåling, der omhandler skoleåret 2017/2018.

På Asgård Skole har man oplevet en stigning i antallet af indskolingselever, der tit har svært ved at høre, hvad læreren siger i undervisningen. Mens oplevelsen sidste skoleår var hos cirka hvert niende barn, er tallet i år oppe på 14,5 procent af eleverne. Et godt stykke over lands- og kommunegennemsnittet.

- Støj er en af de ting, vi taler rigtig meget om, forklarer Susanne Kusk, der er skoleleder på Asgård Skole, og uddyber:

- Vi forventer ikke total tavshed, men det skal være sådan, at eleverne kan være i klasserne. Derfor er det også noget vi drøfter med lærerne, så vi kan lave en så god skole som muligt uden unødig støj.

Skolelederen fortæller, at hun tirsdag i denne uge var rundt på skolen, og her oplevede hun ikke markant støj i selve undervisning.

- Jeg oplever mere støj i frikvarteret, eller når eleverne går fra klasse til klasse mellem timerne, men jeg tænker ikke, at vi har større problemer med støj end andre steder, siger Susanne Kusk, der samtidig gør det klart, at skolen selvfølgelig tager elevernes oplevelse af støjen alvorligt.

Stille i pavillonerne

I den modsatte ende af støjskalaen finder man Vemmedrupskolen. Trods skolens store problemer med skimmelsvamp det seneste år, der har betydet, at undervisningen er rykket ind i nye og nærliggende pavillonbygninger, så er Vemmedrupskolen den skole i kommunen, hvor færrest indskolingselever oplever støj.

Blot 4,6 procent af børnene har svaret, at de tit har svært ved at høre lærerne, og det undrer i første omgang skoleleder Anni Laursen.

- Der er meget lydt i lokalerne, og vi joker nogle gange med, at når tysklæreren holder oplæg, er eleverne i klassen ved siden af nødt til at være stille. Derfor arbejder vi også på at få pavilloner støjsikret, så min første tanke er faktisk undren, siger hun og fortsætter:

- Min næste tanke er, at det må vi forsøge at bruge positivt i en svær tid. Flere af vores medarbejder føler sig presset af støjen, men de må også huske at klappe sig selv på skulderen, for det tyder på, at strukturen, rammerne og klasseledelsen virker.

Hvorfor tror du, at jeres elever ikke oplever støj oftere?

- Jeg tror, det handler om god og dygtig klasseledelse. Når eleverne møder op om morgenen, er det lærerne, der låser op og tager imod. Der er nogle helt klare strukturer for, hvad børnene skal gøre, når de træder ind i lokalet, og derfor er der stort set aldrig uro på den tid af dagen, pointerer Anni Laursen.

Hun kalder det interessant, at eleverne i indskolingen oplever markant mindre støj i undervisningen, efter at skolen blev tvunget til at sige farvel til de skimmelsvampsramte bygninger og flytte ind i den nye pavillonskole.

Andel af indskolingselever der tit har svært ved at høre læreren
  • Kirstinedalsskolen: 16,8 procent
  • Asgård Skole: 14,5 procent
  • Borup Skole: 10,3 procent
  • Alkestrupskolen: 10,0 procent
  • Landsgennemsnit: 9,6 procent
  • Ellemarkskolen: 9,4 procent
  • Holmebækskolen: 8,3 procent
  • Sct. Nicolai Skole: 8,1 procent
  • Hastrupskolen: 7,8 procent
  • Skovboskolen: 7,2 procent
  • Herfølge Skole: 7,1 procent
  • Højelse Skole: 7,1 procent
  • Søndre Skole: 7,1 procent
  • Ejby Skole: 6,4 procent
  • Vemmedrupskolen: 4,6 procent
  • Kilde: Undervisningsministeriet

- Det er noget, som vi vil arbejde videre med, for forklaringen kunne umiddelbart godt handle om de fysiske rammer. Måske er der faktisk nogle fordele ved at have mindre, afgrænsede rum med tydelige regler fremfor større og åbne lokaler. Det må vi tage en uddybende snak med eleverne om, så det eventuelt kan få en betydning for renoveringen af skolen, fortæller Anni Laursen.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk