23. oktober 2018
Trafikken på motorvejene og andre overordnede veje i hovedstadsområdet ventes at stige med 35 procent frem mod år 2030, og nu kommer arbejdet med Ring 5-sydforbindelsen derfor igen på dagsordenen. Her ses dele af transportkorridoren.
Trafikken på motorvejene og andre overordnede veje i hovedstadsområdet ventes at stige med 35 procent frem mod år 2030, og nu kommer arbejdet med Ring 5-sydforbindelsen derfor igen på dagsordenen. Her ses dele af transportkorridoren.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Ring 5 er tilbage på dagsordenen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ring 5 er tilbage på dagsordenen
Køge - 11. juni 2018 kl. 13:44
Af Anders Fallesen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

I morgen dukker en gammel sag med en lang forhistorie op, når Økonomiudvalget samles. Der er nærmere bestemt tale om det store motorvejsprojekt, Ring 5, og helt specifikt en mulig sydlig gren, der i givet fald skal forbinde Køge med Frederikssundsmotorvejen.

arrow Læs også: Køge vil skubbe Ring 5-projektet mod vest

Vil Køge Kommune deltage og bidrage økonomisk til en halvanden år lang forundersøgelse af det meget omfattende infrastrukturprojekt? Det er spørgsmålet, som Økonomiudvalget og siden Køge Byråd skal tage stilling til. Oplægget fra forvaltningen er, at kommunen indgår »på betingelse af, at der også undersøges alternativer til en ren motorvejsløsning,« skriver man i indstillingen.

Det dækker over et ønske om, at der omkring Køge også analyseres løsninger i form af eksempelvis en opgradering af Ejbyvej, hele eller dele af Ring 6 mellem Solrød og Roskilde til motortrafikveje, ligesom man i kommunens øjne bør analysere løsninger som »en motortrafikvej mellem Borup-afkørslen på Vestmotorvejen og en Herfølge-afkørsel på Sydmotorvejen.«

Baggrunden for Ring 5-projektet - også med dens nordlige gren mod Helsingør, som har mødt megen modstand i Nordsjælland - er, at man i 1973 begyndte at drøfte reservationen af korridorer, og at der så i 1982 blev foretaget en konkret arealreservation til et muligt Ring 5-projekt.

Det fik dengang flere kommuner i området til at opfordre til begrænsninger i bredden af den reserverede korridor, da man mente, at det hæmmer kommunernes muligheder for byudvikling. I Køge Kommune går transportkorridoren fra Lellinge og vest om Højelse og Ll. Skensved, og her mødes projektet med stor skepsis.

Da temaet sidste år i september var på den politiske dagsorden i Køge - inden den blev pillet af uden behandling - skrev Sille Haahr-Aasmul, formand for Borgerforeningen for Ll. Skensved, Højelse og Omegn, et læserbrev i disse spalter.

- En motorvej, der vil skænde det åbne agerland og medføre stor støjpåvirkning af landsbyerne i Køge Nord. Vi mener, at det er et besynderligt tidspunkt at bruge penge på en forundersøgelse, og at kommunen burde bruge pengene på at sikre anvendelsen af de trafikale tiltag, der allerede er besluttet. Ikke mindst i lyset af de voldsomme gener en Ring 5 vil betyde for borgerne i Ejby, Ll. Skensved, St Salby, Ølby og Højelse, lød det blandt andet ved den lejlighed.

Beregninger viser, at hovedstadsområdets motor- og hovedveje vil opleve stigende trængsel fra mod år 2030. I alt ventes trafikken på disse veje at stige med hele 35 procent.

Vejdirektoratet foretog desuden for år tilbage en analyse, der pegede på, at en ny sydlig vejforbindelse i Ring 5-korridoren vil give den største aflastning af motorvejsnettet omkring København og den bedste samfundsøkonomiske forrentning. Analysen viste endvidere, at det er muligt at adskille etableringen af den sydlige og den nordlige del af Ring 5 og fortsat opnå en høj samfundsøkonomisk forrentning.

Hvis Køge Byråd om et par uger endegyldigt beslutter, at kommunen skal deltage i forundersøgelsen, skal kommunen betale 1,2 millioner kroner til analysearbejdet. Foruden Køge bidrager også Region Hovedstaden, Høje Taastrup Kommune, Ballerup Kommune, Ishøj Kommune og Vallensbæk Kommune.

Såfremt Ring 5 en dag bliver til virkelighed, ventes motorvejen at få mellem 26.000 og 43.000 biler om dagen og fungere som aflastning for andre motorveje, slår Vejdirektoratet fast i føromtalte rapport.

arrow Ring 5-debat fremkalder en følelse af magtesløshed
20. juni 2018 kl. 13:28 Opdateret: kl. 13:18

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk