21. september 2021
Parkeringspladserne på Bag Haverne er blandt de, der inddrages i byudviklingens navn. Generelt skal byrådet nu drøfte, hvad de fremadrettede rammer for parkeringen i Køges bymidte skal være, når en ny p-strategi inden længe udarbejdes. Foto: Jørgen Chr. Jørgensen
Parkeringspladserne på Bag Haverne er blandt de, der inddrages i byudviklingens navn. Generelt skal byrådet nu drøfte, hvad de fremadrettede rammer for parkeringen i Køges bymidte skal være, når en ny p-strategi inden længe udarbejdes. Foto: Jørgen Chr. Jørgensen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Ny p-strategi varsler flere ændringer i bymidten

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Ny p-strategi varsler flere ændringer i bymidten
Køge - 30. juli 2021 kl. 14:19
Af Anders Fallesen

Da Køge Byråd senest vedtog en parkeringsstrategi for Køges bymidte i 2012, omfattede den store ændringer for byens parkanter. Særligt indførelsen af betalingsparkering skulle med årene vise sig at blive en hed politisk kartoffel.

arrow Læs også: Nu støbes fundamentet til ny parkeringsstrategi

Og selvom de første sprækker af en ny parkeringsstrategi nu viser sig, og noget tyder på, at der ikke umiddelbart er tilsvarende store tiltag med, vil der stadig mulighed for væsentlige ændringer.

Blandt mulige tiltag findes således større udbud af ladestandere til el-biler på kommunale parkeringspladser, potentiel nedlæggelse af p-pladser på Torvet og omkringliggende gader, så der kan gives plads til stadepladser og udeservering samt etableringen af en ny kommunal parkeringsfond.

- Torvet skal ikke være bilfrit

Det er blot nogle af de ting, der skal granskes i arbejdet med en ny parkeringsstrategi. Borgmester Marie Stærke (S) hilser det velkommen, at man nu kaster nogle bolde op i luften og ser, hvor de lander.

Med en ny parkeringsstrategi ønsker byrådet at:
  • Styrke den kollektive transport gennem reducerede parkeringsnormer ved Køge Station og Køge Nord Station
  • Undersøge, hvordan der kan tilvejebringes faciliteter til opladning af el-biler på offentlige parkeringspladser
  • Undersøge scenarier for etablering af en kommunal parkeringsfond, som med privat medfinansiering kan tilvejebringe nye parkeringspladser i Køge bymidte
  • Undersøge om dele af kommuneplanens nuværende reservationer til offentlige parkeringsanlæg kan ophæves, så arealerne kan frigives til andre funktioner
  • Undersøge mulighederne for at frigøre parkeringsareal på Køge Torv og langs handelsgaderne i Køge bymidte
  • Erstatte nedlagte offentlige parkeringspladser på nærliggende arealer
  • Kilde: Køge Kommune

Adspurgt til en mulig reducering af antallet parkeringspladser omkring eksempelvis Køge Station, som det foreslås, svarer hun:

- Det bliver naturligvis fortsat vigtigt at have bynære parkeringspladser, og det her handler ikke om, at Torvet skal være bilfrit eller lignende. Det kan være, at det bliver det i perioder, men der skal fortsat være masser af parkeringspladser i bymidten, siger hun og tilføjer, at hun i de indledende drøftelser har mærket et politisk ønske om, at biler skal fylde mindre i bymidten.

- Vores bymidte kan noget særligt, og den skal vi passe på og værne om. Derfor hæfter jeg mig ved ønsket om, at bilerne skal fylde mindre i bymidten fremover, siger borgmesteren.

Marie Stærke understreger, at det foreløbig blot er en indledende skitse til en ny parkeringsstrategi, som kommuneplanforslaget nu rummer. Økonomiudvalget og Teknik- og Ejendomsudvalget havde i fællesskab de første drøftelser omkring overordnede rammer for p-strategien, før kommuneplanforslaget blev sendt i høring.

V: Nej til færre p-pladser

Venstres Ken Kristensen advarer dog imod at reducere antallet af parkeringspladser i Køges centrum fremover.

- Det bliver et issue i fremtiden, for om få år vil p-pladserne på Bag Haverne være væk, og dem kommer vi til at mangle. Pladserne på Collstrop-grunden forsvinder ligeledes, og det vil øge presset på p-pladserne i bymidten. Det nytter ikke noget bare at nedlægge parkeringspladser, for vi må se i øjnene, at mange handlende kommer til fra eksempelvis Ringsted og Stevns og har brug for steder at parkere, siger han.

Han er dog også tilfreds med, at nye tiltag ny sættes i søen. Men Ken Kristensen vil også benytte lejligheden til at evaluere på de gældende regler:

- Det nok vigtigste i dette er, at vi får ensrettet parkeringsreglerne. Det har mit parti forsøgt at kæmpe for i en del tid, og jeg fornemmer, at der er ved at være enighed om, at vi gerne vil arbejde hen mod det, siger han og skifter emne til den såkaldte parkeringsnorm:

- Vi har set, at den er alt for lav på Søndre Havn eksempelvis, og det har jo også været ønsket fra nogle partier, at den skulle være lav ved Køge Nord, fordi man vil fokusere mere på den kollektive trafik. Men det ene udelukker ikke det andet. Vi mener, at man skal satse på begge dele, siger Ken Kristensen.

Han ser slet ikke for sig, at der generelt skal være færre parkeringspladser for sig i det centrale Køge.

Derfor opfordrer han til, at man bevarer de aktuelle reservationer til p-arealer - såsom på posthusgrunden - og ikke bare fluks frigiver dem til andre formål.

Evaluerer betalingsparkering

Adspurgt til, hvor mulige erstatningsparkeringspladser kan etableres i stedet for de, der forsvinder på eksempelvis Bag Haverne, svarer Marie Stærke:

- Vi er ikke så langt endnu. Nu tager vi de første skridt hen mod en ny parkeringsstrategi og vil naturligvis gerne i dialog med relevante parter som Køge Handel og Køge Grundejerforening, siger Marie Stærke.

Hun nævner alligevel i samme ombæring, at den gamle posthusgrund, som supermarkedskæden Lidl har købt, er udlagt til parkeringspladser.

Dertil kommer, at der etableres nye parkeringspladser, når Collstropgrunden skal udvikles og først inddrager de nuværende pladser og siden erstatter dem med nye, påpeger Marie Stærke.

Med i arbejdet omkring den kommende parkeringsstrategi er også, at byrådet skal evaluere betalingsparkeringen, at der skal gøres status på det samlede behov for offentligt tilgængelige parkeringspladser i bymidten, og at behovet for parkeringspladser ved Køge Nord Station skal drøftes igen.

arrow Enighed: - Der er behov for langt flere elladestandere
02. august 2021 kl. 05:57 Opdateret: kl. 08:56
arrow V: Travl gade bør spærres af i weekenden
31. juli 2021 kl. 12:08 Opdateret: kl. 14:47
Synes du, at kommunen er der for dig?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk