16. december 2018
Pernille Dunk Larsen modtog fredag en pris for sit afgangsprojekt fra den pædagogiske diplomuddannelse ved Professionshøjskolen Absalon. Foto: Jørgen Chr. Jørgensen
gallery icon

Se billedserie

Pernille Dunk Larsen modtog fredag en pris for sit afgangsprojekt fra den pædagogiske diplomuddannelse ved Professionshøjskolen Absalon. Foto: Jørgen Chr. Jørgensen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Lokal lærer hædret for diplomprojekt: - God klassekultur giver ro

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Lokal lærer hædret for diplomprojekt: - God klassekultur giver ro
Køge - 17. november 2018 kl. 15:03
Af Simon de Visme
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Hvad er egentlig en god klassekultur, og hvordan dannes og udvikles den gode kultur? Og hvordan kan man, som underviser i folkeskolens små fag arbejde med, understøtte og udvikle den gode klassekultur?

Det var nogle af de spørgsmål, som den 40-årige lærer Pernille Dunk Larsen forsøgte at finde svar på i hendes nylige pædagogiske diplomprojekt. Et projekt, som i går blev hædret af folkene bag Lærerprofession.dk med tredjeprisen, der består af en pengepræmie på 6.000 kroner, et boggavekort og en kande.

Pernille Dunk Larsen, der til daglig er naturfagslærer på Borup Skole, har i sin gang i forskellige klasse undret sig over, hvorfor der nogle steder er en langt bedre klassekultur end andre steder.

- I nogle klasser går det rigtig godt, og eleverne er topgearet, mens andre steder skal man arbejde hårdt med dem. På den baggrund har jeg forsøgt at skrælle alt det ydre væk, kigge på klasserne og undersøge, hvad der skaber en god klassekultur, forklarer Pernille Dunk Larsen, der ser klassekultur som en essentiel betydning for undervisningen.

- Hvis man har en god klassekultur, giver det ro til fordybelse. For eleverne er der en helt masse ting i spil på samme tid, men hvis man kan skærpe deres fokus på undervisningen med en god klassekultur, vil det betyde bedre læring og god trivsel, siger Pernille Dunk Larsen.

Fakta om prisen
  • Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør hvert år de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
  • Uafhængige dommere af lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere udpeger hvert år tre projekter til præmiering.
  • Der uddeles priser til de tre bedste bachelor- og diplomprojekter. Dommerne lægger vægt på originalitet og ser efter, om projekterne kan inspirere andre og være med til at udvikle lærerprofessionen og skolen.
  • Lærerprofession.dk drives i fællesskab af professionshøjskolerne og fagbladet Folkeskolen.
  • Kilde: Lærerprofession.dk

Læs hele historien i lørdagens udgave af DAGBLADET Køge.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk