24. marts 2019
En kombiterminal er et sted, hvor gods bliver lastet om fra en transportform til en anden - eksempelvis fra lastbil til tog. Foto: Jernhusen
gallery icon

Se billedserie

En kombiterminal er et sted, hvor gods bliver lastet om fra en transportform til en anden - eksempelvis fra lastbil til tog. Foto: Jernhusen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Kombiterminal i Køge: Ny analyse skal overbevise politikerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kombiterminal i Køge: Ny analyse skal overbevise politikerne
Køge - 19. oktober 2017 kl. 12:54
Af Simon de Visme
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Der skal endnu flere argumenter på bordet, så politikerne i Folketinget bliver overbevist om, at en fremtidig kombiterminal i Køge er en rigtig god idé.

arrow Læs også: Gods-transport: Sjælland skal ikke ende som transitområde

Derfor har Københavns Speditørforening med hjælp fra Thomas Kampmann, der er adm. direktør for Køge Havn og Skandinavisk Transportcenter, skaffet 495.000 kroner, som skal gå til at få udarbejdet en samfundsøkonomisk analyse af en ny kombiterminal. Hovedparten af pengene har man fået bevilget af Region Sjælland, mens andre parter også har støttet.

- Analysen skal sandsynliggøre, at det er en økonomisk fordel at placere kombiterminalen i Køge. Der er bekymringer om, at Sjælland blot vil blive et transitområde, hvor toget blæser forbi til eksempelvis Sverige, og med Køges nuværende udvikling er kommunen det rigtige sted, siger Ole Meisler, formand for Københavns Speditørforening.

Speditørforeningen har udpeget et firma, som nu skal i gang med den samfundsøkonomiske analyse, der skal give gruppen af tilhængere af en kombiterminal i Køge endnu flere argumenter. Analysen forventes at være færdig til december, og herefter er målet at overbevise politikerne.

- En kombiterminal vil koste omkring 7-800 millioner kroner, og derfor skal det være staten, der betaler, så vi skal have det op på et landspolitisk plan. Generelt er der jo også et ønske fra København om at få den tunge trafik ud af hovedstaden, påpeger Ole Meisler.

Tilbage i marts i år skrev DAGBLADET Køge historien om en anden analyse, som var lavet i forbindelse med den kommende Femern-forbindelse fra Danmark til Tyskland. Analysen viste, at der er stor interesse for projektet fra både danske og udenlandske virksomheder, og det glædede Thomas Kampmann, som kalder på handling nu.

- Den øgede transportmængde kommer helt sikkert, men hvis ikke vi er på forkant allerede nu, så kommer vi til at stå at vinke til togene og lastbilerne, når de bare drøner gennem Sjælland for at laste og losse på terminaler i Sverige og Tyskland. Derfor skal vi have en ny kombiterminal i Køge, sagde han dengang til DAGBLADET Køge.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk