17. november 2019
Køge Nord Station får, ikke overraskende, en større rolle i den fremtidige busdrift, når den kommende køreplan for 2020 træder i kraft næste sommer. Ellers er der ikke lagt op til de helt store ændringer. Foto: Anders Fallesen
Køge Nord Station får, ikke overraskende, en større rolle i den fremtidige busdrift, når den kommende køreplan for 2020 træder i kraft næste sommer. Ellers er der ikke lagt op til de helt store ændringer. Foto: Anders Fallesen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Køge Nord får styrket busdriften

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Køge Nord får styrket busdriften
Køge - 19. oktober 2019 kl. 14:44
Af Anders Fallesen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Betjeningen af Køge Nord Station har ikke overraskende spillet en stor rolle i drøftelserne om Køge Kommunes busbetjening for 2020, skriver DAGBLADET.

Når busbroen fra Bragesvej i STC og over Lille Sydbanen står klar, kan bus 242's endestation således ændres fra Ølby til Køge Nord Station, ligesom man i 2020 øger antallet af 101A-afgange til Køge Nord Station fra to til tre per time.

Erik Swiatek (S), formand for Teknik- og Ejendomsudvalget, der forestår busbestillingen, peger da også på betjeningen af Køge Nord Station som det vigtigste element i busbestillingen for 2020. Dertil kommer en række mindre justeringer, som nu foldes ud, slår han fast.

- Vi vil blandt andet gerne arbejde videre med en løsning for en bus fra Gørslev, Slimminge, Bjæverskov og ind mod Campus Køge. I øjeblikket skal man skifte i Køge, men vi håber, at en sådan bus i fremtiden vil kunne servicere alle byerne og køre til campus, siger Erik Swiatek.

Han understreger dog, at der ikke er fundet en løsning på det spørgsmål endnu. Venstres Søren Brask fremhæver ligeledes ønsket om at få styrket buskørslen fra Gørslev- og Slimmingeområdet og ind til Campus Køge.

- Vi har tidligere haft afgange her, og derfra ved vi, at behovet var stort. Omkring 90 procent af passagerne blev siddende i bussen, når den kørte ind over Køge C og videre ud mod campus. Så vi ønsker, at bussen i givet fald skal køre mere direkte mod campus i stedet for ind over Køge Station, siger Søren Brask, der peger på, at længden af rejsetiden er helt afgørende for de unge, når de skal vælge mellem bil og den kollektive transport.

Den kommende køreplan træder i kraft med udgangen af juni 2020.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk