17. maj 2021
Cykelstien mellem Ejby og Køge anses for at være en vigtig brik i forsøget på at binde øst og vest i kommunen bedre sammen, og snart går anlægsarbejdet i gang på Ll. Salby-Køgedelen. Billedet her er fra indvielsen af Ejby-Ll. Salbyruten i december 2019. Foto: Anders Fallesen
Cykelstien mellem Ejby og Køge anses for at være en vigtig brik i forsøget på at binde øst og vest i kommunen bedre sammen, og snart går anlægsarbejdet i gang på Ll. Salby-Køgedelen. Billedet her er fra indvielsen af Ejby-Ll. Salbyruten i december 2019. Foto: Anders Fallesen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Cykelsti binder øst og vest bedre sammen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Cykelsti binder øst og vest bedre sammen
Køge - 30. april 2021 kl. 06:01
Af Anders Fallesen

Med ønsker til cykelstier for omkring 200 millioner kroner er der endnu lang vej til, man er endegyldigt i mål.

Men ikke desto mindre tager man et vigtigt skridt i retningen af at binde øst og vest i Køge Kommune bedre sammen, da pengene til cykelstistrækningen mellem Ll. Salby og Ølbyvej nu frigives. Når den strækning efter planen er færdig næste år, er der således cykelsti hele vejen fra Ejby til Køge.

Erik Swiatek (S), formand for Teknik- og Ejendomsudvalget, ser da også strækningen som en vigtig brik i et større puslespil. Det fortalte han på byrådsmødet.

- Det handler også om at binde Borup, Ejby og Ll. Salby sammen med cykelstinettet i Køge, altså vest og øst i vores kommune, og dermed øge trafiksikkerheden endnu mere. Denne beslutning vil også forpligte, i hvert fald moralsk, for borgerne i Nr. Dalby og Borup vil nok forvente, at strækningen mellem Nr. Dalby og Ejby, som er på fire kilometer, kommer ind på politikernes lystavler, sagde han og fortsatte:

- Derfor handler beslutningen ikke kun om fem kilometer cykelsti, men om i videre udstrækning at binde Køge Kommune bedre sammen, den handler trafiksikkerhed og om miljø og bæredygtighed.

Sendes i høring
Mette Jorsø, byrådsmedlem fra Radikale Venstre, er ligeledes begejstret for projektet. Særligt fordi der nok kan være gode, trafiksikre forhold internt i kommunens byer og byområder, mens det ofte halter, når man skal videre derfra.

- Når man kommer rundt i de forskellige byer, såsom Ejby og Bjæverskov og Køge Nord, eller i boligområderne, ser man jo ofte gode stisystemer, så børnene kan komme sikkert i skole. Men når man skal væk fra byen, er man straks mere på den. Så kan det være sværere at være cyklist, fordi man ofte skal ud på en landevej, hvor bilerne kører helt op til 80 kilometer i timen. Derfor synes jeg, det er så vigtigt, at vi prioriterer projekter som disse, sagde Mette Jorsø på byrådsmødet.

Det var der fuld opbakning til fra Venstres Søren Brask, som begejstret slog fast, at »vi skal bare se at komme i gang,« mens det fra EL-gruppeformand Niels Rolskov lød:

- Det, man også skal tænke på, er, at vi har skåret ned på bustrafikken i landområderne, og der er jo ikke altid udelt begejstring, når vi taler med borgerne i de områder om det. Men med elcykler eksempelvis bliver cykling jo et meget mere potent redskab i forhold til at bevæge sig rundt i fremtiden, og derfor er det vigtigt, at det kan ske på trafiksikre cykelstier, sagde Niels Rolskov.

Færdiggørelsen af Ejby-Køgecykelstien koster 14 millioner kroner. Projektet skal nu i høring blandt relevante borgere og lodsejere, inden det sendes i udbud, og første spadestik siden kan tages.

Siden oktober sidste år har det været obligatorisk at bruge mundbind i blandt andet det offentlige rum og detailhandlen. Ønsker du, at mundbindet droppes hurtigst muligt?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk