24. april 2019
En af venturepiloterne - Lars Bjørn Helgestad - med ladestationen fra IPlug. Tanken er, at der kan købes reklameplads på stationerne. Foto: Kenn Thomsen
gallery icon

Se billedserie

En af venturepiloterne - Lars Bjørn Helgestad - med ladestationen fra IPlug. Tanken er, at der kan købes reklameplads på stationerne. Foto: Kenn Thomsen
Foto: Kenn Thomsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Drenge vil give butikkerne bedre kundeoplevelser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Drenge vil give butikkerne bedre kundeoplevelser
Køge Onsdag - 17. marts 2019 kl. 08:52
Af Henrik Førby Jensen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Fredag den 29. marts vil en række butikker i Køge få besøg af en ganske særlig gruppe sælgere: Otte drenge fra Karlemoseparken har som en del af det landsdækkende projekt MindYourOwnBuisness siden september måned udviklet en samlet pakke, der skal løse et udbredt problem - særligt blandt unge, fortæller 14-årige Kajhan Gulabzoi.

- Vores mål er, at folk i Køge ikke skal mangle strøm til deres telefoner. Og vores ladestationer kan være med til at give mere trafik i butikkerne. Hvis vi får succes, vil vi udbrede konceptet til andre byer, siger han selvsikkert.

Med iværksætteri som omdrejningspunktet engagerer Mind Your Own Business drenge fra udsatte boligområder i alderen 13 til 19 år. I samarbejde med frivillige venturepiloter fra civilsamfundet og erhvervspartnere fra den private sektor giver projektet drengene mulighed for at starte egen mikrovirksomhed og samtidig styrke deres faglige og sociale kompetencer.

Medarbejdere fra den boligsociale helhedsplan i Køge er for andet år i træk tovholdere for projektet. Sidste års projekt i Ellemarken var en succes. Ibrahim Øksum er projektleder og Osama Aref Mohamad som Boligsocial medarbejder igen i år. Desuden fungerer seks frivillige venturepiloter fra det private erhvervsliv som rådgivere, mentorer og rollemodeller for drengene.

Ideen til produktet er drengenes egen. Efter en fire uger lang brainstorm besluttede gruppen i efteråret at stifte firma Farge - en forkortelse for Fast Charge. Hver eneste uge har de mødtes med venturepiloterne i Karlemoseparkens Medborgerhus og arbejdet systematisk med at skabe kontakt til samarbejdspartnere, at bestille og købe opladerstationer for nogle af de 25.000 kroner, som Mind Your Own buisness stiller til rådighed til hver gruppe samt at udvikle en app og en hjemmeside.

For Mohammed Aqbal Osmanzai har projektet været spændende udviklende. Rejsen fra ide til færdigt produkt har været lærerig.

- Der har været fremskridt. Vi startede med en ide om en form for skuldertaske med en oplader. Jeg synes, jeg har fået udviklet mine kompetencer, siger han.

Og det er netop pointen, påpeger projektleder Ibrahim Øksum.

- Det handler om at give dem nogle redskaber, som de kan bruge i deres videre skolegang og i livet, siger han.

I maj måned afsluttes den landsdækkende kampagne med et storstilet awardshow og der er mulighed for, at nogle grupper kan arbejde videre med deres projekter på et MindYourOwnbuisness akademi.

Tilmelding til nyhedsbrevet for DAGBLADET / Køge Onsdag / LørdagsAvisen

Nyhedsbrevet udsendes hver dag omkring klokken 14.
BREAKING-nyheder udsendes efter behov
*påkrævet

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk