

Se billedserie
APM Terminals åbnede mandag på Ny Vesthavn, som i går fik to kraner sejlet over. Det tog en god times tid at få Kalundborg Havns Fantuzzi-kran fra skibet Meri over kajkanten til Ny Vesthavn mandag formiddag. Skibet skulle nemlig have reguleret sin højde i forhold til kajen, hvilket skete ved at pumpe vand ind og ud for at få det til at passe. Præcisionen var meget vigtig og sikrede, at kranen ikke kom til at sidde fast.
Derefter kom turen til Kalundborg Havns anden kran - Gottwald - som også mandag blev sejlet over til Ny Vesthavn. Fantuzzi'en, som er en dieselhydraulisk kran, vejer cirka 350 tons, og Gottwald'en, der er dieselelektrisk, vejer omkring 400 tons.
- Det er fedt at komme i gang herovre, lød det fra havnedirektør Bent Rasmussen, som slog fast, at nu er Ny Vesthavn i drift, og mandag var også APM Terminals første dag på Ny Vesthavn, hvor der er afsat 80.000 kvadratmeter til containere.
- Vejrguderne har lyttet til vores bønner, lød det fra havnens salgschef, Michael D. Larsen, som glædede sig over det smukke kranflytte-vejr med mellem fem og syv sekundmeters vind, som ikke kunne genere arbejdet.
Kalundborg Havns driftchef Jacob Laursen glædede sig over selve opgaveløsningen, som gik glat:
- Vi har en masse gode folk, der hjælper til, sagde han.
Kalundborg Havn har i øvrigt investeret i endnu en Gottwald-kran, som også skal benyttes på Ny Vesthavn, og den bliver leveret i maj:
- Her var vi heldige med at få fat i én, der ellers var på vej til Kazakstan. Et eller andet gik galt, og pludselig kunne vi købe den, hvis vi slog til hurtigt - og det gjorde vi. Ellers var vi kommet på en venteliste, fortæller havnedirektøren.
Kommentarer
Vi ønsker en åben og livlig debat på sn.dk, og opfordrer alle til at kommentere, udveksle viden og stille spørgsmål. Debatten skal foregå i en ordentlig og respektfuld tone. Redaktionen fjerner indlæg, der ikke lever op til SN.dks retningslinjer og gældende lovgivning. Se retningslinjerne her