20. september 2021
Lars Sverre Rasmussen er den pilot, der har fløjet polytten langt de fleste gange. Ikke færre end 22.000 starter har det danskdesignede fly præsteret gennem fem årtier. Foto: Mie Neel
gallery icon

Se billedserie

Lars Sverre Rasmussen er den pilot, der har fløjet polytten langt de fleste gange. Ikke færre end 22.000 starter har det danskdesignede fly præsteret gennem fem årtier. Foto: Mie Neel
Foto: Mie Neel
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Polyt V på pension med våde vinger

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Polyt V på pension med våde vinger
Kalundborg - 25. juli 2021 kl. 13:31
Af Bjarne Robdrup

1. april 1970 var slæbeflyet Polyt V - i daglig tale bare polytten - klar til at gå i luften. Den lille maskine med det unikke fiberglas i bunden og et spil med tromle som træk, og som også for sin tid var usædvanligt, leverede i de efterfølgende godt og vel 50 år ikke færre end 1815 flyvetimer og 22.000 opture af svævefly fra en 200 hestes maskine. Hver en flyvning fra sin hjemmebane ved Kaldred.

Lørdag, under en nærmest skyfri julihimmel, fløj Lars Sverre Rasmussen Polyt V ud på den sidste officielle tur fra Kalundborg Flyveplads. Og da det lille fly landede, var redningsmandskab fra stationen i Snertinge klar med kaskader af vandstråler, som traditionen byder, over flyet, som nu går på pension. »Plejehjemmet« bliver Stauning Lufthavn ikke langt fra Ringkøbing, hvor Danmarks Flymuseum med 50 luftfartøjer holder til i lufthavnen og arrangerer flyshows.

Et stykke dansk flyhistorie fra Kalundborg Flyveplads kan skrives ind i bogen.

Årene omkring 1970 var skelsættende for rumfart og luftfartsindustrien. Første måne-landing og første flyvning for Concorde, Boeing 747 og McDonald Douglas DC-10 skete indenfor få måneder.

På vore breddegrader foretog det dansk konstruerede slæbefly Polyt V sin jomfruflyvning 12. april 1970, og blev året efter præsenteret for publikum ved en international luftfartsudstilling i Paris. Siden da har den lille énsædede specialkonstruktion foretaget mange tusinde slæb af svævefly.

På Danmarks Luftfarts-museum i Stauning vil polytten blive indlemmet i en samling, der allerede rummer eksempler på samtlige de dansk konstruerede og -byggede flytyper fra Kramme & Zeuthen.

Hovedmanden bag konstruktionen af Polyt V, civilingeniør Helge Petersen (1922-2010) havde netop også en fortid hos den danske flyproducent.

Polyt V blev bygget af et entusiastisk team fra Polyteknisk Flyvegruppe i årene fra 1965-70, med stor hjælp fra blandt andre det, der i dag kendes som Instituttet for Fluid Mekanik ved DTU og Risø.

Når OY-DHP planter sit understel på asfalten i Vestjylland, er det ikke mindst en hyldest til dens skaber »HP« og det aftryk, han har sat sig i den store danske vindmølleindustri.

I slutningen af 80erne gennemlevede det lille fly - og piloten - sit mest dramatiske højdepunkt, da propellen under trækflyvning faldt i vandet over Saltbæk Vig. Slæbeflyvet svævede sig heldigvis dygtigt og kyndigt tilbage over flyvepladsen ved Kalundborg. Og ingen kom til skade.

Synes du, at kommunen er der for dig?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk