24. oktober 2019
Kattegat-forbindelsen har kun begrænset gennemslagskraft i valgkampen lokalt. Men i det østjyske taler transportminister Ole Birk Olesen varmt for, hvad der kan blive danmarkshistoriens største byggeprojekt.
Kattegat-forbindelsen har kun begrænset gennemslagskraft i valgkampen lokalt. Men i det østjyske taler transportminister Ole Birk Olesen varmt for, hvad der kan blive danmarkshistoriens største byggeprojekt.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Minister: Alt for tidligt at pege på Røsnæs til broen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Minister: Alt for tidligt at pege på Røsnæs til broen
Kalundborg - 25. maj 2019 kl. 07:22
Af Bjarne Robdrup
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

- Kattegatprojektet er stadig på et meget tidligt stadie, og det er for tidligt at lægge linjeføringen fast. I forundersøgelsen skal forskellige linjeføringskorridorer undersøges.

Sådan svarer transport, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) på et spørgsmål om, hvorvidt det fortsat i overvejende grad er Røsnæs, der er det logiske bindeled til en Kattegat-forbindelse mellem Sjælland og Østjylland.

Ministeren lægger ikke skjul på, at han - som den ene af fire mærkesager - er gået til valg på etablering af en Kattegat-forbindelse:

- Det er bestemt min fornemmelse, at der er mange mennesker, der ønsker, at Danmark skal bindes tættere sammen med en Kattegatforbindelse.

- Og det spørgsmål, jeg oftest oplever i min valgkamp (i Østjylland, red.) er ikke, om vi skal have en Kattegatforbindelse, men hvornår vi skal have den. Mange ser gerne, siger Ole Birk Olsen, at det går hurtigere end, hvad der praktisk kan lade sig gøre, når man først skal lave grundige undersøgelser og måske give sig i kast med danmarkshistoriens største byggeprojekt.

Baseret på sociale medier kunne man få det indtryk, at modstanden - både mod en motorvej på Røsnæs og Kattegat-forbindelsen i almindelighed - er betydelig på Sjælland?

- Der er selvfølgelig en modstand mod projektet. Det er også naturligt nok. Ethvert stort infrastrukturprojekt indebærer både nogle fordele og nogle ulemper, som jo sjældent er jævnt fordelt, siger Ole Birk Olesen midt i den østjyske valgkamp.

- En Kattegatforbindelse vil betyde en meget stor tidsbesparelse for mange, som transporterer sig imellem Sjælland og Jylland. Det er virkelig mange kilometers spildkørsel, vi kan spare disse bilister for. Samtidig ser det ud til, at projektet kan bære sin egen økonomi, og dermed ikke skal prioriteres over andre projekter. Derudover giver det et væsentligt sikkerhedsaspekt i at have to faste forbindelser, så den ene kan aflaste den anden i forbindelse med uheld eller ekstreme vejrforhold, argumenterer transportministeren.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk