20. juli 2019
(F.v.) Jakob Jensen (V) og Rasmus Horn Langhoff (S) bliver igen inviteret til et møde om infrastruktur i Kalundborg. På dette foto er det samme emne, der drøftes med produktionsdirektør Michael Hallgren, Novo Nordisk. Foto: Per Christensen
(F.v.) Jakob Jensen (V) og Rasmus Horn Langhoff (S) bliver igen inviteret til et møde om infrastruktur i Kalundborg. På dette foto er det samme emne, der drøftes med produktionsdirektør Michael Hallgren, Novo Nordisk. Foto: Per Christensen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Dialogmøde om behov for motorvej

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Dialogmøde om behov for motorvej
Kalundborg - 14. februar 2019 kl. 06:21
Af Ulrik Reimann
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Kalundborg: En gruppe repræsentanter for flere transport- og transportintensive virksomheder langs rute 23 vil gerne invitere folketingsmedlemmerne Rasmus Horn Langhoff (S) og Jacob Jensen (V) til et dialogmøde med fokus på behov og muligheder for en hurtig etablering af motorvej på den tilbageværende strækning af rute 23. Invitationen til de to politikere er underskrevet af Kalundborg Kommunes erhvervschef, Jens Lerager.

De foreløbige udmeldinger om regeringens trafikpakke tegner lovende, mener gruppen, og det vil den gerne kvittere for. Samtidigt vil gruppen gerne sætte fokus på nødvendigheden af at sikre den fornødne finansiering til reelt at få etableret den sidste strækning af rute 23 som motorvej.

Bgerundelsen lyder, at rute 23 i dag er en flaskehals for vækst i vores område. Trængsel og forsinkelser er ikke kun til gene for dem, der holder i køen og venter. Det har stor betydning for de virksomheder, der enten må tilpasse deres produktion til leverancerne eller som forsinkes - og dermed taber penge - når lastvognen med gods eller personbilen med medarbejderen ikke når frem.

Helt galt går det, den dag medarbejderen søger væk fra området, fordi pendlingen bliver for besværlig. I gruppen ved medlemmerne, at der er en øvre tidsgrænse for, hvor langt vi er villige til at pendle. Det betyder også, at hvert minuts forsinkelse på rute 23, betyder en indskrænkning af det opland, som de lokale virksomheder kan trække arbejdskraft fra. Når pendlingsoplandet bliver mindre, daler mulighederne for at finde de rigtige medarbejdere og for at drive effektive virksomheder.

Gruppens medlemmer driver virksomheder, der er helt og aldeles afhængige af effektive transportmuligheder. Når transporten til og fra deres lokationer fordyres af trængsel og forsinkelser, er der kun ét sted at vælte de øgede omkostninger over på. Det er på kunderne, og det forringer konkurrenceevnen.

Kalundborgområdet er en vækstmotor for Vestsjælland og for hele Danmark. Værdiskabelsen i de private brancher i Kalundborg er steget markant mere over de sidste fem år i Kalundborg end på Sjælland og i Danmark som hele. Værdiskabelsen er et udtryk for forskellen på værdien af, hvad der kommer ind i virksomhederne, og hvad der kommer ud i den anden ende. Med andre ord er Kalundborgs bidrag til Danmarks BNP altså støt stigende. Det skal det blive ved med at være. En forudsætning for det, er en snarlig etablering af en motorvej i hele rute 23's længde.

- Dialogmødet om motorvej skal foregå hos Kalundborg Havn på Baltic Plads 2 i Kalundborg tirsdag den 19. februar fra klokken 9.30 til 10.30, oplyser erhvervschef Jens Lerager.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk