17. oktober 2021
Flere borgere er blevet guidet ud i foreningslivet, blandt andet krolf.Foto: Lisbeth Jansen
gallery icon

Se billedserie

Flere borgere er blevet guidet ud i foreningslivet, blandt andet krolf.Foto: Lisbeth Jansen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: 110 opkald til trivselshotline

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

110 opkald til trivselshotline
Kalundborg - 04. maj 2021 kl. 18:20
Af Eva Lyng Johansen

110 samtaler har trivselskonsulent Ida Sofie Matzen og frivilligkonsulent Britt Skytte fra Kalundborg Kommune haft med borgere over 65 år via trivselstelefonen.

- Er 110 mange eller få samtaler? Det kan man altid diskutere. Vi havde nok en forventning om flere, men til gengæld har samtalerne været rigtig gode og vigtige ifølge medarbejderne, siger Peter Jacobsen (DF), formand for ældre- og sundhedsudvalget.

Kalundborg Kommune iværksatte en trivselsindsats for 65+-borgere, fordi der var meldinger om flere ældre, som havde negative, fysiske og mentale reak­tio­ner i kølvandet på corona-­isolationen.

Der blev sendt et brev ud til alle borgere på 65+ i slutningen af februar. Brevet beskrev naturlige reaktioner på coronasituationen, enkle selvhjælpsråd og henviste desuden til trivselstelefonen.

Trivselstelefonen blev taget i brug den 3. marts, og den er planlagt til at køre til sankthans.

- Vi skal fortsætte med at være behjælpelige i denne ensomhedssituation. Jeg tror kun, at vi har set toppen af isbjerget, siger Peter Jacobsen.

De første to uger var der mange opkald - også på telefonsvareren. På nuværende tidspunkt er der gennemsnitlig to-fem opkald/dag.

Langt de fleste opkald er Covid 19-relaterede, og borgere guides til teststeder i kommunen, orienteres om booking af vaccination, hjælpes videre til akutteamet, når der er behov for hjemmevaccination eller kørsel, og p.t. efterspørges der også information om genåbning og coronapas.

Flere borgere er også guidet videre ud i foreningslivets genåbning og således har flere meldt sig til krolf, vandreture og petanque på de frivillige aktivitetscentre i kommunen. Enkelte er vejledt videre til sjælesorg hos præsterne, ligesom der har været stor efterspørgsel på gå- og besøgsvenner.

En del har ringet, fordi de gerne til tilbyde sig som besøgs-, tur- eller telefonven.

Genåbningen af aktivitetscentrene spiller også en vigtig rolle i forhold til de ældre, som er ensommme, fordi de har mistet en ægtefælle eller ikke har så stort et netværk ifølge Peter Jacobsen.

- Folk er også stadig velkomne til at ringe til trivselstelefonen, siger Peter Jacobsen.

Rejser du til udlandet i år?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk