18. juni 2021
Der er p-pladser til biler med handicapskilt, men holbækkere kan vente over et år på et svar på en ansøgning om tilskud til handicapbil. Det krænker borgeres retssikkerhed, siger handicaprådsformand. Det skal der kigges på, siger udvalgsformænd. Foto: Margit Pedersen
Der er p-pladser til biler med handicapskilt, men holbækkere kan vente over et år på et svar på en ansøgning om tilskud til handicapbil. Det krænker borgeres retssikkerhed, siger handicaprådsformand. Det skal der kigges på, siger udvalgsformænd. Foto: Margit Pedersen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Rådsformand: Lang svartid om handicapbil kan koste jobbet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Rådsformand: Lang svartid om handicapbil kan koste jobbet
Holbæk - 16. maj 2021 kl. 06:39
Af Margit Pedersen

Målsætningen er 52 uger, men for nogle varer det længere, før de får svar på en ansøgning om tilskud til en handicapbil. Det er en uambitiøs målsætning og uacceptabel ventetid, erkender to udvalgsformænd. På møde sidst i maj skal sagsbehandlingstiden drøftes.

I sin årlige rapport gør Holbæk Kommunes borgerrådgiver, Per Timm, opmærksom på, at sagsbehandlingen for ansøgning om hjælpemidler har været længere end i de tidligere år.
Han anbefaler, at sagsbehandlingen generelt nedsættes, og serviceniveauet ændres eller overholdes.

At ændre serviceniveauet er afprøvet. I 2018 blev målsætningen for sagsbehandlingstid på ansøgning om handicapbil efter kritik fra Ombudsmanden ændret fra 26 til 52 uger, så målet matchede den faktiske ventetid.

Formål efterleves ikke

Men også de 52 uger skrider. I Danmarks Statistik fra 2019 over sagsbehandlingstider på handicapbil ligger Holbæk højt med 57 uger i gennemsnit.
- Det er lang tid at gå i uvished, og det kan koste job og uddannelse, siger Sytter Kristensen, formand for Holbæk Handicapråd.
Det går ud over borgeres retssikkerhed, tilføjer hun. Ifølge servicelovens paragraf 112 skal personlige hjælpemidler afhjælpe varige følger af nedsat funktionsevne, lette den daglige tilværelse i hjemmet og være nødvendige for at kunne udøve et erhverv.

Formålet er, at borgere med varig nedsat funktionsevne kan leve en så normal og selvstændig tilværelse som muligt uafhængig af andres hjælp i dagligdagen og sikre, de kan få og bevare en tilknytning til arbejdsmarkedet.

Sytter Kristensen gentager, hvad rådet har skrevet i høringssvar siden 2018.
- Det er ikke godt nok. Find ud af, hvorfor det tager lang tid, lær af kommuner med kortere behandlingstid og ansæt flere, hvis det skal til for at overholde lovgivning og hindre, folk mister mulighed for at forsørge sig selv og bliver isoleret i deres hjem.
Det er forfærdeligt at gå så længe og vente, og det kan ende med at blive dyrere for kommunen, bemærker Sytter Kristensen.

I 2020 blev der omorganiseret i afdelingen for hjælpemidler. Et par medarbejdere blev frigivet til kun at se på ansøgninger om handicapbil. Men det har ikke ændret på ventetiden, konstaterer Bente Röttig. (SF), formand for socialudvalget.
- Hvis vi i socialudvalget skal acceptere en sagsbehandlingstid på 52 uger, også i 2022, må vi have et indblik i arbejdsgange og en forklaring på, hvorfor tiden ikke kan sænkes, bemærker hun.

Der sker dog noget: En ny leder ser på arbejdsgange, gangtest hjemtages, og borgere screenes for at se, hvem der har brug for bil for at passe job og uddannelse. Men ventetiden er stadig for lang, tilføjer hun.
En delforklaring på længere ventetid på svar om hjælpemidler generelt er de hurtige udskrivninger fra sygehus, forklarer John Harpøth (DF), formand for ældre- og sundhedsudvalget. Udskrevne har tit brug for hjælpemidler for at klare sig i eget hjem, og det prioriteres, konstaterer han.

Er du tryg ved ikke at skulle gå med mundbind mere?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk