13. juni 2021
Eleverne i 8.b på Holbæk Lilleskole bruger i denne uge deres engelsk-timer på at gøre en forskel ude i verden.
gallery icon

Se billedserie

Eleverne i 8.b på Holbæk Lilleskole bruger i denne uge deres engelsk-timer på at gøre en forskel ude i verden.
Foto: Per Christensen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Lilleskoles elever vil gøre en stor forskel

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Lilleskoles elever vil gøre en stor forskel
Holbæk - 20. november 2020 kl. 18:45
Af Christina Quist

»Your Majesty. I am worried for Nassima al-Sada«.

Sådan indleder en af eleverne i 8.b på Holbæk Lilleskole et brev på sin computer.

Eleven går i stå. Der skal tænkes grundigt over den næste sætning. Det er nemlig ikke et helt ligegyldigt brev eller en skolegave. Det er et brev, der potentielt kan ændre et andet menneskes liv.

Eleverne i 8.b bruger nemlig deres engelsk-timer i denne uge på at være med i Amnestys globale brev­skrivningskampagne, Skriv for liv. Her forsvarer de menneskerettighederne ved at skrive personlige breve til forfulgte mennesker og henvende sig til de ansvarlige for at kræve forandring.

Eleverne har kunnet vælge imellem fem forskellige sager fra henholdsvis Colombia, Saudi Arabien, Tyrkiet, Myanmar og Malta. De fem sager er blevet udvalgt af Amnesty.

Eleverne har selv besluttet, hvilken sag de hver især vil gå ind i. De har derefter sat sig ind i sagen og er begyndt at skrive to breve - et appelbrev til den rette myndighed og et solidaritetsbrev til den eller de personer, sagen drejer sig om.

En konstruktiv tilgang

Det er engelsk-lærer Martin Kvorning, der har besluttet, at 8.b skal være med i kampagnen.

Han har i flere år deltaget i Skriv for liv med skolens 9. klasser, men i år er det altså også blevet muligt for 8. klasserne på Lilleskolen at være med. De bruger dog kun en uge på kampagnen, hvor 9. klasserne bruger tre.

- Det gode er, at det er enormt aktuelt. Og når noget er aktuelt, fanger det bare mere. Samtidig har feedbacken været, at det er enormt fedt, at det er virkeligt, og at det har et dybere formål. Og så har vi fire værdigrundlag her på skolen. Et af dem er det forpligtende fællesskab. Det giver også mening at snakke om det i en global sammenhæng, siger Martin Kvorning om baggrunden for, at han og eleverne er med i Amnestys brevskrivningskampagne.

Han fortæller, at der er flere formål med at være med.

- Selvfølgelig håber jeg, at vi sammen med Amnesty kan få rykket noget. Men for mig handler det også om, at jeg får mødt eleverne på en anden måde, fordi de skriver personlige breve. Der er desuden en ekstra læring i, at eleverne finder ud af, at man skal have en konstruktiv tilgang til tingene. Det hjælper ikke noget bare at svine folk til, siger Martin Kvorning, som fremhæver, at forløbet også giver ham nogle glade, engagerede og motiverede elever.

Bedre end en opgave

I 8.b's klasselokale bliver der tænkt, så det knager.

For nogle flyder ordene nemt, mens andre har brug for lidt hjælp. Det får de af Martin Kvorning, ligesom Amnesty har lavet en guide til, hvordan brevene skal skrives. Her er for eksempel nævnt, hvordan man skal adressere den myndighed, man skriver til.

- Det er mega fedt at få lov til at hjælpe ude i verden. I mit personlige brev har jeg skrevet, at de skal tænke positivt, og at verden er med dem. Jeg håber, det får den til at tænke, at de ikke er alene, siger Emila Klit Thyssen, der også skal skrive et brev til Maltas Rigsadvokat.

Klassekammeraten Asbjørn Søndergaard Stæhr har kastet sig over en sag fra Myanmar, hvor en 22-årig mand er blevet fængslet, fordi han har gjort grin med militæret.

- Jeg synes, det er spændende. Det er bedre end at skrive en opgave, der bare skal læses af Martin. Opgaven får mig til at tænke, at vi har det rimelig ok her i Danmark. Jeg har skrevet, at jeg støtter ham, og at jeg håber, han ikke ændrer holdning, når han kommer ud igen. Jeg tror, det hjælper, når vi er så mange, der skriver. Det kunne være fedt, hvis det gør en forskel, siger han.

På landsplan er der omkring 8000 elever, der deltager i Skriv for liv.

Hvor langt tror du Danmark når ved EM
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk