21. juni 2021
Den familieejede virksomhed Shapeit.dk i Hørsholm blev i december 2020 kåret som en af årets Gazeller af Børsen. Virksomheden er en ud flere fra Hørsholm, som har fundet den helt rigtige måde at blande fysisk og digitalt nærvær. 
Foto: Sophus Zarrs Soelberg
gallery icon

Se billedserie

Den familieejede virksomhed Shapeit.dk i Hørsholm blev i december 2020 kåret som en af årets Gazeller af Børsen. Virksomheden er en ud flere fra Hørsholm, som har fundet den helt rigtige måde at blande fysisk og digitalt nærvær. Foto: Sophus Zarrs Soelberg
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Succesopskrift: Når butikken smelter sammen med en webshop

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Succesopskrift: Når butikken smelter sammen med en webshop

I Hørsholm har flere forretninger udmærket sig ved både at markere sig i bylivet og på internettet, og det er den helt rigtige opskrift, fortæller ekspert i detailhandel. Ved at være nærværende begge steder kan man nemlig fange kunderne der, hvor de er, og fremtidens forbrugere vil ikke vælge mellem at handle på internettet og i de fysiske butikker. De vil begge dele.

Hørsholm - 04. maj 2021 kl. 06:26
Af Af Sophus Zarrs Soelberg

Mens Hørsholm måske ikke er et indkøbscentrum på linje med Lyngby, Hillerød og Helsingør, er det alligevel en by med rigtig gode indkøbsmuligheder og markante forretninger, som gør deres for at sætte kommunen på Danmarkskortet.

arrow Læs også: Stor billedserie: Årets første studenter springer ud

I Hovedgaden finder man små specialforretninger side om side med store spillere som Illum og Matas, og i Hørsholm Midtpunkt holder både Elgiganten og Peter Beier Chokolade til, ligesom et væld af andre detailforretninger gør det.

Mens nogle for få år siden frygtede, at de fysiske forretninger ville blive udkonkurreret af den stigende nethandel, vejrer butikkerne nu morgenluft. Den aktuelle corona-krise har nemlig vist, at de lokale butikker er mere populære, end sortseerne har frygtet, og mens indtjeningen måske nok har været faldende, har ønsket om at støtte de specialiserede, lokale forretninger, som forbrugerne kender, været stigende.

Det fortæller Dorte Wimmer fra Retail Institute Scandinavia, der er ekspert i forbrugeradfærd og detailhandel.

- Under corona-nedlukningen har vi faktisk set, at den lokale handel er blevet forstærket. Det gælder især i forhold til de mindre butikker, hvor der er driftige butiksejere, som er gode til at gøre noget for lokalmiljøet. De får det bedre nu, fordi mange gerne vil handle lokalt, fortæller hun og fortsætter:

- Online-forretningerne har haft monopol i noget tid, mens der har været lockdown, og derfor har mange fået øjnene op for, at de lokale butikker pludselig ikke er der længere, hvis man ikke støtter dem, siger hun.

Styrken ved nærvær

Den fysiske tilstedeværelse skal dog helst kombineres med en ditto på internettet, for fremtidens forbrugere kommer til at skifte mellem de to måder at handle på efter humør.

- Om tirsdagen og onsdagen vil man gerne handle nede i butikken, og om fredagen køber man måske tingene på nettet, og sådan kommer det til at være i fremtiden, forklarer Dorte Wimmer.

Artiklen fortsætter under billedet...

Dorte Wimmer fra Retail Institute Scandinavia, der er ekspert i forbrugeradfærd og detailhandel, fortæller, at fremtidens handel tilhører dem, der kan kombinere tilstedeværelse på nettet med nærvær i den virkelige verden. Foto: Retail Institute Scandinavia

Hvor den stigende nethandel ofte udlægges som en trussel mod det fysiske butiksliv, maner Dorte Wimmer altså til besindighed.

- Hvis man ser på, hvor vi bruger flest penge online, er det på elektronik, men selv dér bruger vi stadig 80 procent af pengene i de fysiske butikker. I forhold til dagligvarer bruger vi 95 procent af pengene i de fysiske butikker. Nethandlen vokser, men fremtiden tilhører ikke kun handel på nettet. Det gælder om at være til stede dér, hvor kunderne er, og det er de både fysisk og på internettet, siger hun.

Smykkesuccesen vokser

I Hørsholm ligger der flere forretninger, som har kombineret et stærkt nærvær i byen med en markant tilstedeværelse på internettet.

En af dem er smykkeforhandleren WiOGA, som de seneste år har haft massiv succes. Bag succesen står Marlene Westergaard, der har et særligt forhold til at drive sin forretning. Meget af sin tid bruger hun på sociale medier, hun har agenter, og den fysiske butik, som ligger i Hovedgaden i Hørsholm, fungerer i samspil med hendes webshop. Tilsammen udgør delene et hele, der har gjort WiOGA til en solid forretning.

- Butikken er med til at skabe en samlet oplevelse af WiOGA. Når man kommer ind i butikken, får man en visuel oplevelse, der spiller sammen med den oplevelse, som jeg har skabt i webshoppen. På den måde er stemningen i butikken med til at skabe en oplevelse af, hvad WiOGA er. Det er en form for storytelling, når webshoppen, det visuelle udtryk i forretningen og fortællingen om WiOGA smelter sammen, fortæller hun og understreger, at kombinationen af at være til stede fysisk og på internettet virker indbydende for visse kunder.

Artiklen fortsætter under billedet...

Marlene Westergaard startede med at designe smykker og drev sin forretning hjemmefra, men i 2019 havde WiOGA vokset sig så stor, at hun udvidede med en fysisk butik. Privatfoto

- Der er nogle kunder, som gerne vil se og røre smykkerne, så ved at have en butik får jeg fat i den kundegruppe, som har brug for at opleve varerne i virkeligheden. Samtidig har vi set kunder komme igen, fordi de godt kan lide at komme og få en sludder, og det giver dem en tryghed, som gør, at de bruger webshoppen efterfølgende. Når de først har set og mærket smykkerne, og de har fundet ud af, at kvaliteten er i orden, går de ind og fortsætter med at kigge i webshoppen, forklarer Marlene Westergaard.

En anden del af forklaringen på Marlene Westergaards succesfulde smykkeeventyr kan findes i hendes moderne tilgang til at udbrede kendskabet til WiOGA-smykkerne. Ved at alliere sig med flere elever fra Rungsted Gymnasium er det lykkedes at få netop den opmærksomhed, som en selvstændig erhvervsdrivende har brug for. Kendskabet til smykkerne breder sig på den måde fra mund til mund og takket være Instagram fra telefon til telefon.

Vigtigt at være til stede

En anden succesfuld Hørsholm-virksomhed, der mest-rer kombinationen af fysisk og digital tilstedeværelse, er Shapeit.dk. Som navnet måske antyder, startede forretningen som en webshop, men det tog ikke lang tid, før man udvidede med en fysisk butik i Hovedgaden.

Det fortæller Michael Knudsen, der er medejer af familievirksomheden Shapeit.dk, som blev kåret som en af Børsens Gazeller 2020.

- Vi fandt hen ad vejen ud af, at vi også ville have et fysisk sted, hvor vores kunder kunne prøve varerne. Vi sælger træningstøj, og det vil kunderne selvfølgelig gerne prøve, siger han og fortsætter:

- Det betød, at vi i 2017 åbnede en lille butik i Hovedgaden. Selvom vi ikke lå helt ud til Hovedgaden, kom der hurtigt efterspørgsel, og kunderne begyndte at komme. Sidenhen har vi integreret delene af forretningen endnu mere, så man kan købe via vores butikker, via vores webshop, på Facebook og flere andre steder og afhente varerne eller få dem tilsendt, forklarer han.

Artiklen fortsætter under billedet...

Shapeit.dk indrettede et showroom i erhvervsområdet Ved Klædebo i sommeren 2019, hvor der også blev indrettet et stort lager til virksomhedens stadigt voksende sortiment af træningstøj til kvinder. Michael Knudsen (yderst til højre) har flere gange takket Shapeit.dk's medarbejdere, for uden dem var der ingen succes. Yderst til venstre ses Lærke Knudsen, der ligesom Michael Knudsen er medejer af virksomheden. Foto: Sophus Zarrs Soelberg

For snart to år måtte Shapeit.dk flytte fra sin adresse i Hovedgaden i Hørsholm, da virksomhedens online-forretning voksede markant og man pludselig manglede mere lagerplads.

I de nye rammer i erhvervsområdet Ved Klædebo har man dog holdt fast i, at kunderne skal have mulighed for at komme forbi, og derfor har man indrettet showroom, hvor kunderne stadig er velkomne, ligesom de er i shapeit.dks fysiske forretning i Rødovre.

- Man kan ikke bare sige, at man kun vil være til stede fysisk, eller at man kun vil være på nettet. Kunderne forventer begge dele, og de forventer den samme service, uanset om de handler fysisk eller på internettet. Vi havde et fast kundeklientel i Hovedgaden, som er fortsat med at komme hos os, og det skyldes primært, at vi også giver en god service ansigt til ansigt. Det har selvfølgelig også et økonomisk aspekt, men den primære grund til at beholde de fysiske rammer er, at vi møder kunderne og får input fra dem, menneske til menneske. De fortæller os om deres oplevelser med vores produkter, og den viden er vigtig for os, som Michael Knudsen forklarer.

Et nyt univers

Selvom man ikke har en fysisk forretning, kan man stadig godt lukrere på nogle af de fordele, en forretning i Hovedgaden giver. Det beviser Kira Milan fra Rungsted, der er indehaver af ChampagneUniverset.dk.

Som navnet antyder er der her tale om en webshop, og selvom Kira Milan ikke har sin egen butik, har hun stadig etableret en forretning, hvor kendskabet til hende og hendes viden om champagne er en del af virksomhedens succesopskrift.

- En del af min plan fra starten var, at meget skulle løbes i gang ved at vække tillid hos kunderne. De kunne møde mig, de kunne høre min historie, og de kunne smage champagnen. Derfor startede jeg med at lancere webbutikken i november 2019, og allerede dagen afholdte jeg min første store champagne-smagning, fortæller Kira Milan.

- Højsæsonen for champagne ligger i november og december, og derfor havde jeg planlagt en lang række events i de måneder. Det blev min måde at møde kunderne på, og det skete i en erkendelse af, at jeg gerne ville lære, hvad jeg havde gang i, og hvordan kunderne reagerede, fortæller hun.

Artiklen fortsætter under billedet...

Selvom man ikke har en fysisk forretning, kan man stadig godt lukrere på nogle af de fordele, en forretning i Hovedgaden giver. Det beviser Kira Milan fra Rungsted, der er indehaver af ChampagneUniverset.dk. Foto: Mikkel Bækgaard

Ved at melde sig ind i flere erhvervsnetværk og ved at møde kunder til smagninger, fik Kira Milan en mulighed for at præsentere sig selv, ligesom man normalt vil gøre det i en butik, samtidig med at hendes produkter forhandles via en hjemmeside.

- Det er nemmere for mig at formidle champagnen, når folk står foran mig. Så kan de smage, fornemme og se noget, som man ikke kan fortælle om på samme måde via hjemmesiden. Det er også inspirerende at få folks tilbagemeldinger og umiddelbare reaktioner, når jeg står foran dem. Jeg lærer utrolig meget af det, og det er på den måde, at jeg udvikler min forretning, forklarer hun.

Mens corona-situationen har gjort det umuligt for Kira Milan at afholde større champagne-smagninger, har den også tvunget hende til nytænkning, og sådan fandt hun en måde, hvorpå man kan være sammen med andre hver for sig, mens man får et glas champagne.

- Vi har blandt andet indført online champagnesmagning, hvor man får tilsendt en lille pakke på forhånd, og så mødes vi foran computerskærmene, hvor vi smager champagnen og taler om den sammen, fortæller hun med et smil.

arrow Årets sportsnavn: Hun er Hørsholm helt ind til benet
20. maj 2021 kl. 06:00 Opdateret: kl. 22:41
arrow Hal skal sikres for millionbeløb efter skybrud
16. april 2021 kl. 05:24 Opdateret: kl. 14:30
Afdelinger på sygehuse i hele landet er nu ramt af strejke, fordi to tredjedele af sygeplejerskerne stemte nej til det nye forslag til overenskomst. Forstå du deres løn-utilfredshed?