6. maj 2021
FORMAT hedder det butikscenter, der skal opstå på Cirkelhusgrunden. Sådan her forestiller udviklerne fra Athena Partners det kan tage sig ud set fra Helsingørmotorvejen. Illustration: Athene Partners
FORMAT hedder det butikscenter, der skal opstå på Cirkelhusgrunden. Sådan her forestiller udviklerne fra Athena Partners det kan tage sig ud set fra Helsingørmotorvejen. Illustration: Athene Partners
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Frygt: Bymidter styrer direkte mod katastrofen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Frygt: Bymidter styrer direkte mod katastrofen

Fredensborg Kommune tager mandag endnu et skridt mod ny bymidte i Kokkedal. Kritikerne mener at udgangspunktet er forladt og at projektet styrer direkte mod en detailhandelskatastrofe

Opdateret 22. april 2021 kl. 09:30
Hørsholm - 21. april 2021 kl. 17:30
Af Fred Jacobsen

Byrådet i Fredensborg skal mandag den 26. april beslutte sig for at sende et tillæg til Kommuneplanen 2017 i høring i otte uger. Det vil, hvis det glider ned hos politikerne, bane vejen for mærkbare forandringer for forretningsdrivende i og omkring Fredensborg Kommune.

arrow Læs også: DEBAT: S har glemt Helsingørmotorvejen

Med tillægget skal der skabes en ny bymidte i det område, hvor Cirkelhuset ligger nu. Sammen med butiksområdet ved Fredensborg Rådhus kommer det til at udgøre en samlet bymidte med udvalgsvarebutikker, i mindre omfang flere dagligvarer end nu, caféer, biograf, boliger og ny NGG.

En væsentlig ændring

Tillægget skal i høring, fordi det ifølge sagsfremstillingen til Plan-, miljø- og klimaudvalget (PMK) forleden er "en væsentlig ændring af kommuneplanens hovedstruktur".

"Ja, og det er jo sidste skridt før en lokalplan," tilføjer udvalgsformand Lars Simonsen (R).

Det var dog ikke et enigt udvalg, der sendte sagen videre til byrådet.

SF's Hanne Berg og Venstres Carsten Bo Nielsen forsøgte at holde på tøjlerne. De frygter, at den ny bymidte vil tage vinden ud af sejlene fra kommunens eksisterende bydelscentre i Nivå og Humlebæk.

"Ved at åbne for mindre detailbutikker frygter jeg virkelig for handelslivet dér," siger SF's Hanne Berg.

Hun er helt grundlæggende imod en ny bymidte, der ligger i udkanten af kommunen.

"Det ligger op til en motorvej og langt fra eksempelvis kystbanen. Også set i et klimaperspektiv giver det ikke mening at bygge til udvalgsvarer," mener SF'eren.

Det er skredet

Venstres ene medlem i udvalget, Carsten Bo Nielsen, bryder sig ikke om, at der vil være butikker i den ny bymidte med varer, som man kan købe andre steder i kommunen, for eksempel i Nivå, Humlebæk og Fredensborg, neb altså også i Hørsholm. Han mener også, at der er sket et skred i projektet, siden det kom på banen.

Hvem gør vi glade?

"Da vi begyndte at snakke om det her, var der tale om butikker til særligt pladskrævende varer. Nu bevæger det sig hen imod lokal konkurrence. Hvem gør vi glade med det?" spørger Carsten Bo Nielsen.

Der kan være sideeffekter

PMK-udvalgets formand, Lars Simonsen (R), holder fast i, at der skal være butikker i den ny bymidte, som ikke findes i nærheden og derfor ikke konkurrerer med det eksisterende handelsliv.

"Vores ærinde er at beholde handlen i området. Hvordan det påvirker, må vi se på, når vi ser butikkerne," siger han og medgiver, at der "kan være sideeffekter."

Hørsholm betaler mest

Hans partifælle i Hørsholm, viceborgmester, Henrik Klitgaard (R), mener, at Kokkedals nye bymidte kan ende i en "detailhandelskatastrofe".

"Vi risikerer at få to nødlidende butiksområder", siger han og bebuder, at han vil "gøre alt for at suge luften ud af det."

Han henviser blandt andet til udviklingen af stationsområdet i Kokkedal med mulighed for en dagligvarebutik og Midtpunkt-ejer Dades nyeste projekt med boliger, sundhedshus og plads til store butikker i bymidten omkring Hørsholm Midtpunkt.

Ifølge en rapport fra rådgivningsfirmaet Cowi vil den ny bymidte omsætte for ca. 650 millioner kroner årligt.

Godt 100 millioner kommer fra Hørsholm, fordelt med ca. 80 millioner fra bymidten og resten fra det øvrige Hørsholm, fordi der på trods af de større butikker på Cirkelhusgrunden vil være "et vist overlap" på udvalgsvarer, og fordi der er kort afstand mellem eksisterende og nye butikker.

arrow Venstre vil have flere spor på motorvej til Hørsholm
21. april 2021 kl. 04:00 Opdateret: kl. 14:45
arrow Harmonikasammenstød på motorvejen
19. april 2021 kl. 21:55 Opdateret: kl. 12:13
Planlægger du at holde den kommende sommerferie uden for Danmarks grænser?