24. februar 2018
Projektleder fra Hillerød Kommune, Henrik Jørgensen, Rådgivende ingeniør Jens Merrild Madsen fra Dines Jørgensen og entrepriseleder Kim Boldrup fra DEFAS forklarer hvordan man bygger tunnelen. Foto: Allan Nørregaard
gallery icon

Se billedserie

Projektleder fra Hillerød Kommune, Henrik Jørgensen, Rådgivende ingeniør Jens Merrild Madsen fra Dines Jørgensen og entrepriseleder Kim Boldrup fra DEFAS forklarer hvordan man bygger tunnelen. Foto: Allan Nørregaard
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Tunnelgravere kæmper mod grundvand

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Tunnelgravere kæmper mod grundvand
Hillerød - 14. februar 2018 kl. 09:25
Af Janne Mulvad
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Midt i skoven, der hvor Nødebovej og Hillerødvejen krydser hinanden, er træerne fældet og store gravemaskiner i gang med at grave dybe huller. Her skal graves en tunnel, så cykelstien mellem Nødebo og Hillerød endelig kan færdiggøres, og skolebørnene fra Nødebo kan cykle i skole uden at sætte livet på spil.

Men når tunnelen ligger midt i en statsskov beskyttet af både Natura2000-reglerne og Naturbeskyttelseslovens §3, i et område som nu også er blevet udnævnt til Unesco Verdensarv og derudover skal graves i et område, hvor grundvandet står højt - så bliver projektet mere indviklet. Det skriver Frederiksborg Amts Avis.

- Tingene er bare lidt mere komplicerede, end det ser ud udefra. Det er ikke bare at grave et hul, siger Henrik Jørgensen, som er projektleder hos Hillerød Kommune og står for tunnelbyggeriet, der gik i gang lige efter nytår.

Inden gravemaskinerne kunne sætte grabben i jorden, skulle planerne derfor godkendes ikke bare af Hillerød Kommune, men også Naturstyrelsen og Vejdirektoratet.

Og så er der endnu en magt at tumle med, når man vil grave i jorden. Grundvandet, som de fleste steder i Hillerød ligger cirka en meter under terræn.

- Vi vidste godt, at grundvandet var højt, for det viste prøverne. Det er derfor området, vi skal grave på, er så stort. Det er et stort område, der skal drænes for vand, siger Kim Boldrup, entrepriseleder hos DEFAS, der er hovedentreprenør på projektet.

Entreprenøren overvinder grundvandet ved at pumpe det væk. Kim Boldrup fortæller, at man startede med at grave, til man et par meter under terræn stødte på grundvandet. Så blev der opsat såkaldte sugespidser, tynde rør, med 1-2 meters afstand hele vejen rundt om graveområdet. Sugespidserne kobles på en pumpe og suger vandet ud af jorden.

- Så ryger det gennem et pumpeværk og nogle filtre, og så ud igen i grøften ved Nødebovej, fortæller Kim Boldrup.

Efter et par dage var vandet suget væk, og så kunne man grave videre. Sådan fortsætter man nedad i etaper, så pumperne hele tiden kan nå at få vandet væk, inden der graves videre.

Cykelstien skal ligge 4,5 meter under vejen, men der skal graves et større hul på 6-8 meters dybde for at få plads til dræn og vandtætte membraner. De skal monteres i skråningerne på siderne, og sikre, at tunnelen og stien hen til tunnelen ikke oversvømmes, når sugespidserne afmonteres. I alt skal der graves cirka 7000 kubikmeter jord væk fra skovområdet.

Under jorden skal også være en otte meter dyb pumpebrønd, som automatisk starter, hvis vandet nærmer sig cykelstien.

- Det hele vil være tæt. Det kommer ikke til at være vand oppe over cykelstien, lover Kim Boldrup.

Når pumperne slukkes vil grundvandet løbe til, og tunnelen vil faktisk komme til at stå i vand. For at vandet ikke skal få tunnelen til at flytte til, udstyres konstruktionen med en ekstra plade af beton, der skal holde tunnelen nede.

Om 14 dage når projektet til et kritisk punkt - så skal vejen spærres og asfalten brydes op. Trafikken bliver ledt op på cykelstien, så der stadig vil være to kørebaner. Men cyklisterne ledes en anden vej via skovstier indtil tunnelen er færdig - og det bliver den midt i maj, lover Henrik Jørgensen.

Selve tunnelen leveres af RC Beton som elementer, der som et samlesæt støbes sammen på stedet, inden der tætnes med membraner og lægges jord på.

- Og så kommer der asfalt på, så man ikke kan se, vi har været her, siger Kim Boldrup.

LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
Frederiksborg@sn.dk