20. januar 2019
En masse forskellige legerum dannede ramme om børnenes leg og læring til børnekulturdag på UCC.
gallery icon

Se billedserie

En masse forskellige legerum dannede ramme om børnenes leg og læring til børnekulturdag på UCC.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Se billederne: 340 børn leger løs på pædagog-skole

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Se billederne: 340 børn leger løs på pædagog-skole
Opdateret 24. april 2016 kl. 07:31
Hillerød - 22. april 2016 kl. 07:03
Af Jeppe Jul Garnak
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Prinsessen rækker en tryllestav i vejret, og med ét bliver der stille. Der sidder 340 børnehavebørn på gulvet i det store højloftede lokale på pædagoguddannelsen på UCC Nordsjælland i Hillerød, og for et øjeblik siden råbte de allesammen »guuul« og »blååå« i munden på hinanden, for at fortælle skuespillerne på scenen, hvilken farve tøj de havde på. Så børnene kan godt råbe, når de får lov. Men nu er de stille, mens prinsessen fortæller, hvad der skal ske.

Kort efter myldre børnene ud i bygningens lokaler, hvor pædagogstuderende har brugt de sidste dage på at skabe kreative legerum til børnene.

- Det her er et laboratorium for pædagogeleverne. Det er tre dage i et eksperimentarium, hvor de skal prøve det af, det har lært i undervisningen, siger Nicoline Lind-holm Kuhnt, konsulent i BUPL Nordsjælland, som har været med til at arrangere årets Børnekulturdag, som arrangementet hedder.

Et af de rum, som børnene kan lege i, forestiller universet. Der er lavt til loftet, og lyset er dæmpet. Langs væggene hænger sorte gardiner ned, og på dem sidder stjerne og måner klippet i guldpapir. I lokalets midte hopper 24 børnehavebørn rundt og leger en fællesleg, men det eneste, man kan høre, er små dumpelyde, når deres fødder rammer gulvet. Børnene taler kun lavmælt. Det lave lydniveau er dog ikke overraskende, for det er rummets indretning, der lægger en naturlig dæmper på aktiviteterne, fortæller underviser og adjunkt på UCC Caroline Mathilde Quarfot.

- Man tænker ofte stadig læringsrum som lange stolerækker og én, der står og taler. Men vi vil gerne uddanne pædagogerne til at bruge læringsrum på en anden måde, siger hun.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
Frederiksborg@sn.dk