18. januar 2020
Det er især de gratis p-pladser, som er fyldt op i Hillerød, hvorimod shoppingcentrene har masser af ledige pladser, viser ny analyse.
Det er især de gratis p-pladser, som er fyldt op i Hillerød, hvorimod shoppingcentrene har masser af ledige pladser, viser ny analyse.
Foto: Mette Dolmer Thygesen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Ny analyse: Næsten halvdelen af Hillerøds 3.550 parkeringspladser er ledige

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ny analyse: Næsten halvdelen af Hillerøds 3.550 parkeringspladser er ledige

Der holder ingen biler på 45 procent af de cirka 3.550 p-pladser i Hillerød, viser ny optælling. De fleste p-pladser skal bilisterne dog betale for

Hillerød Posten - 08. januar 2020 kl. 06:08
Af Mette Dolmer Thygesen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Der er stadig masser af muligheder for at få en parkeringsplads i Hillerøds bymidte - især hvis man vil betale for det.

Det viser en ny analyse af parkeringsforholdene, som ViaTrafik har udarbejdet for kommunen, og som forvaltningen præsenterer for politikerne i Arkitektur, Byplan og Trafikudvalget på deres møde i dag, onsdag 8. januar.

Forvaltningen har i oktober været ude og tælle op, hvor mange parkeringspladser der bliver brugt i og omkring bymidten - og konklusionen er, at omkring 45 procent af de cirka 3.550 parkeringspladser i byen er ledige på såvel hverdage som lørdage i spidstimen mellem klokken 13 og 14, skriver forvaltningen i sagsfremstillingen.

arrow Læs også: Tidligere politiker om fodboldeventyr i Favrholm: "Lad os nu ikke få armene alt for højt op"
Populære gratis pladser

Nogle parkeringspladser er dog mere populære end andre. Især de gratis pladser ved Teglgårdssøen og Batzkes Bakke - og den nu nedlagte gratis grusparkeringsplads med cirka 160 pladser ved Åmosevej bag biblioteket - er optaget af biler, både på grund af den manglende betaling og p-pladsernes placering tæt på enten bymidte eller station. Mellem kl. 13 og 14 er mere end 80 procent af de gratis parkeringspladser her optaget.

På lørdage er det særligt parkeringspladserne i bymidten ved Markedspladsen, Markedsstræde og Posen samt P-husene i forbindelse med SlotsArkaderne, der bliver benyttet. Knap 75 procent af de attraktive betalingsparkeringspladser centralt i bymidten er optaget på lørdage mellem klokken 13 og 14, viser optællingen.

Glæder sig til mødet

Udvalgsformand Dan Riise (Venstre) glæder sig til sammen med udvalget at se nærmere på forvaltningens analyse på mødet onsdag:

"Jeg glæder mig til mødet, hvor analysen er på dagsordenen. Nu har vi fået tal for den samme måned med tre års mellemrum og kan se udviklingen. For der kan jo opstå problemer, nu hvor grusparkeringen er lukket, og vi bygger hotel på Markedspladsen, og det tager noget tid, før p-pladserne bliver reetableret der. Så vi skal se på, hvad vi skal gøre i mellemtiden," siger han og ærgrer sig over, at der ikke var flertal for hans forslag om at etablere en ny, gratis parkeringsplads på fårefolden ved Herredsvejen.

"Det forslag blev jo desværre stemt ned, så jeg er spændt på, hvad de andre partier vil komme med af forslag," siger han.

På Markedspladsen er der i dag omkring 79 p-pladser med betaling, bortset fra den første time, og heraf skal cirka 75 p-pladser vende tilbage, når hotelbyggeriet er overstået.

Også kommunens p-hus på Østergade skal bebygges. Det sker fra 2021, oplyser bygherre i den foreløbige plan, men det forventes, at det ikke vil være nødvendigt at nedlægge alle 205 pladser, mens byggeriet er i gang.

Nyt henvisningssystem

Udvalget skal også se på, hvordan et nyt parkeringshenvisningssystem kan lede bilisterne hen til de ledige p-pladser og dermed udnytte de eksisterende parkeringspladser i bymidten bedre. Der nemlig for eksempel, ifølge optællingen, cirka 430 ledige p-pladser i SlotsArkadernes sydlige p-hus på hverdage og stadig 150 ledige pladser på lørdage. Også i Galleriernes p-hus er der cirka 130 ledige pladser.

Hvis man vil parkere gratis, er der dog en del længere at gå. Her henviser forvaltningen til de ledige pladser langs Roskildevej (ca. 40 stk.), ved Teglgårdssøen (ca. 40 stk.) og ved Batzkes Bakke (ca. 10 stk.).

Udvalget skal også diskutere, hvordan parkeringsforholdene kan forbedres for beboerne i midtbyen. Der er nemlig mange bilister, som stiller bilen på private villaveje - og der kan blive behov for at indføre parkeringszoner eller beboerlicenser.

Tilbagevendende problem

Også til februar skal udvalget diskutere parkeringsforholdene. Forvaltningen er nemlig i gang med at udarbejde en rapport, som kortlægger konsekvenserne af at lukke grusparkeringen på Åmosevej og Markedpladsen - og den er altså klar til februarmødet.

"Vi skal finde ud af, hvordan vi løser parkeringsproblemerne, så det ikke bliver et tilbagevendende problem, som vi skal blive ved med at have på dagsordenen. For folk skal stadig synes, det er spændende at handle i Hillerød, og vi vil gerne have et blomstrende centrum, hvor borgerne handler, så vi bevarer arbejdspladser og omsætning," siger Dan Riise.

arrow Dyrere at få hentet affald: "Hillerød bliver grønnere"
08. januar 2020 kl. 11:31 Opdateret: kl. 11:31