24. januar 2021
Skolevejen ved Hillerød Lilleskole på Brødeskovvej er et af de 'missing links', der er i Hillerød Kommunes cykelstinet. Arkivfoto: Martin Warming
Skolevejen ved Hillerød Lilleskole på Brødeskovvej er et af de 'missing links', der er i Hillerød Kommunes cykelstinet. Arkivfoto: Martin Warming
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Huller i cykelsti-nettet vil koste 90 millioner kroner at udbedre

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Huller i cykelsti-nettet vil koste 90 millioner kroner at udbedre

Hvis Hillerød Kommune skulle udbedre alle huller i cykelstinettet, ville det koste 90 millioner kroner, viser ny opgørelse

Opdateret 04. juni 2020 kl. 01:26
Hillerød Posten - 11. september 2019 kl. 06:00
Af Mette Dolmer Thygesen

Hvis Hillerød Kommune skulle udbedre alle såkaldte 'missing links' i cykelrutenettet i kommunen, kommer det til at koste omkring 90 millioner kroner.

Det står klart, efter forvaltningen har udarbejdet en opgørelse over de manglende cykelstier. Ved 'missing links' forstås generelt kortere strækninger, der kan forbinde de eksisterende cykelstier, hvis altså strækningerne forsynes med cykelstier.

Udvalget er glade for at have fået oversigten, så det står helt klart, hvor hullerne i cykelstinettet er, siger udvalgsformand Dan Riise (Venstre):

"Men vi er triste over, at der er så mange huller i cykelstinettet. For det er rigtig mange penge, som det drejer sig om, og det er svært at vægte hullerne over for hinanden".

Forvaltningen har i undersøgelsen peget på, at der er 25 vejstrækninger med en samlet længde på cirka 11,5 kilometer med manglende cykelstisammenhæng. Det gælder blandt andet Milnersvej, Brødeskovvej, Store Lyngbyvej, Langesvej, Industrivænget - og altså 20 andre steder i kommunen. Og hvis alle disse manglende cykelstier skal etableres, vil det altså løbe op i en udgift på omkring 90 millioner kroner for kommunen.

"Man skal ikke have siddet i byrådet ret længe for at vide, at de penge er der ikke i kassen. Så der bliver behov for at prioritere i opgaverne," siger Dan Riise.

Derfor bad udvalget forvaltningen om at arbejde videre med at indsamle data om de manglende cykelstiruter. Disse data skal så danne baggrund for, at cykelstiprojekterne kan prioriteres indbyrdes.

"Vi vil godt have kvalificeret vores viden yderligere - for eksempel med fakta om, hvor meget trafik, der er på strækningen, om der er fortov, om det er en skolevej, hvor stærkt der bliver kørt det, hvor mange brugere, man forventer på strækningen og så videre. Vi skal bruge nogle flere fakta for at kunne beslutte hvilke grupper, der haster meget og ikke så meget. Og det skal ikke være en politisk kamp om, hvilket distrikt man er valgt i - men beslutningerne skal træffes ud fra en viden om fare og nødvendighed," siger Dan Riise.

Er det en god idé at indføre bøde eller straf, hvis man ikke vil gå i isolation efter en udlandsrejse?