30. juli 2021
Højstrup Station bliver i forslaget en større station, hvor man skal skifte tog mellem Hornbækbanen og letbanen. Der er dog lagt op til, at Lokalbanens myldretidstog skal fortsætte til Helsingør. Denne del af planen vil næppe blive regnet for en forbedring foir pendler langs Nordkysten. Illustration: Stad & Egn
gallery icon

Se billedserie

Højstrup Station bliver i forslaget en større station, hvor man skal skifte tog mellem Hornbækbanen og letbanen. Der er dog lagt op til, at Lokalbanens myldretidstog skal fortsætte til Helsingør. Denne del af planen vil næppe blive regnet for en forbedring foir pendler langs Nordkysten. Illustration: Stad & Egn
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Vil sætte Helsingør-letbane på dagsordenen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Vil sætte Helsingør-letbane på dagsordenen
Helsingør - 07. januar 2019 kl. 04:27
Af Andreas Norrie

Foreningen Stad & Egn har lavet et visionspapir for en letbane i Helsingør.

Det er næppe et projekt, som får grønt lys på et af førstkommende byrådsmøder. Og økonomien i projektet er også uvis - faktisk er der endnu ikke et budget.

arrow Læs også: Mere spildevand i Øresund

Alligevel ser det nu ud til, at en helsingoransk letbane for første gang kommer til debat.

For på næste møde i kommunens § 17 stk. 4 udvalg - Trafik og Infrastruktur bliver medlemmerne, som består af byrådsmedlemmer, embedsfolk og borgere fra interesseorganisationer, nemlig præsenteret for et længere visionspapir fra foreningen Stad & Egn om »Helsingør Bybane«. På mødet vil papirets forfatter, som er lokale Julian Hrasko Sonne også fortælle om visionen, fremgår det af dagsordenen.

Baggrunden for foreningens plan er, at Helsingørs befolkning vokser - og at dømme på antallet af boligprojekter vil vokse ganske voldsomt de kommende år.

- Helsingør står overfor en stor vækst. Byudviklingen og den følgende befolkningsvækst er hidtil sket uden nærmere hensyn til den kollektive transport, fremgår det af visionspapiret.

Letbane til stadion

Papiret fremlægger en rute for en letbane, hvilket vil sige en blanding af en sporvogn og et almindeligt tog, som kan anlægges i flere etaper. Den første etape af den elektrificerede bane skal ifølge planen starte ved enten Svingelport eller Helsingør Station og videre ad Hornbækbanens skinner til Højstrup Station her drejer banen op ad skrænten til det nye stadion og Helsingør Hallen for at fortsætte til et stop ved Gefionsparken og videre , som det er besluttet skal omdannes til et større boligområde. En anden etape fortsætter videre til Esrumvej og kan betjene de planlagte boligområder ved Rasmus Knudsensvej og det gamle hospital for at slutte i midten af Helsingørs nordvestkvarter omkring Kingosvej, Endelige er der også tegnet en rute, som fortsætter frem til Snekkersten Station.

Kommunens § 17 stk. 4 udvalg - Trafik og Infrastruktur kan ikke træffe egentlige politiske og økonomiske beslutninger, men er skabt for at skabe inspiration til udviklingen af kommunen. Udvalgets næste møde finder sted 9. januar.

arrow Nævn afviser klage over omstridt Kelleris-byggeri
01. august 2019 kl. 04:49 Opdateret: kl. 13:22
arrow Miljøstyrelse har godkendt kortere skovbyggelinje
28. maj 2019 kl. 09:36 Opdateret: kl. 09:36
arrow Miljøsag: Kommune trækker afgørelse tilbage
09. maj 2019 kl. 09:28 Opdateret: kl. 09:42
De olympiske lege i Tokyo er igang. Hvor meget OL-guld regner du med vil blive uddelt til de danske atleter?