13. juni 2021
Trafikken på Kongevejen i Helsingør vil reduceres med 11 procent, hvis man etablere en HH-forbindelse under Øresund. Foto: Thomas Olsen
Trafikken på Kongevejen i Helsingør vil reduceres med 11 procent, hvis man etablere en HH-forbindelse under Øresund. Foto: Thomas Olsen
Foto: Thomas Olsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Så meget trafik fjerner HH-forbindelsen på Helsingørs travleste vej

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Så meget trafik fjerner HH-forbindelsen på Helsingørs travleste vej

Kongevejen i Helsingør er hårdt belastet af trafik. Et kerne argument i debatten om HH-forbindelsen har været, at byen vil blive skånet for en del af trafikken, hvis en fast forbindelse bliver en realitet, men hvor stor en reduktion kan borgerne se frem til?

Helsingør - 25. marts 2021 kl. 04:57
Af Trine Lønbro Nielsen

Et vigtigt argument i debatten om etableringen af en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg har været, at den vil aflaste vejene i Helsingør, idet den vil erstatte færgedriften og føre trafikken under sundet allerede i Espergærde. Særligt har der været snak om Kongevejen, der i dag er hårdt belastet af trafik i myldretiden og af den tunge trafik, der kommer ind med færgerne fra Sverige. De mange motorkøretøjer medfører støj til gene for naboerne, mens de skaber lange køer gennem byen.

arrow Læs også: DEBAT: Læs HH-brevet Jan

Sådan har argumenterne for forbindelsen lydt fra blandt andre politikere, interessenter og andre fortalere, men hvor meget vil trafikken egentlig blive reduceret, hvis en fast HH-forbindelse bliver en realitet?

Den indledende, strategiske analyse lavet af Vejdirektoratet i samarbejde med Trafikstyrelsen og det svenske Trafikverket viser, at en vejtunnel vil medføre 2000 færre biler på Kongevejen dagligt på strækningen mellem Espergærde og Helsingør. I faktiske tal kan det lyde som en betydelig reduktion, men hvordan ser det ud sammenlignet med udgangspunktet. Hvor mange biler kører der reelt på strækningen?

En trafiktælling fra Kongevejen lavet af Vejdirektoratet viser, at der dagligt kørte mere end 18.000 biler på strækningen. Tællingen er fra 2018, og selvom det kan virke som en årrække siden, så belyser den, hvor mange biler, der plejer at køre på vejen i en normal hverdag uden corona.

Tallene fastslår således, at en fast HH-forbindelse vil reducere antallet af køretøjer med 11 procent, mens 16.000 køretøjer fortsat vil køre på Kongevejen om dagen.

Analysen viser desuden, at forbindelsen vil øge presset på Helsingørmotovejen. I den nordligste ende vil antallet af biler stige med 6300 dagligt, mens det ind mod København daler, idet bilerne løbende kører af motorvejen.

Antallet af biler på Helsingørmotorvejens begyndelse lige nord for København vil således stige med 3300 køretøjer dagligt.

Trafiktællingen fastslår, at der i 2018 dagligt kører knap 1.800 lastbiler på Kongevejen, og at det ikke så overraskende er i morgentimerne og eftermiddagstimerne, at belastningen på vejen er størst. Den travleste time var i 2018 mellem klokken 14.30 og 15.30, hvor tællingen viser, at der den pågældende dag passerede 1.470 køretøjer på Kongevejen i Helsingør.

arrow DEBAT: Bjørn Cronquist manipulerer
05. maj 2021 kl. 08:07 Opdateret: kl. 16:03
arrow DEBAT: »Stop HH« optræder som en elefant i en glasbutik
03. maj 2021 kl. 13:29 Opdateret: kl. 13:29
Hvor langt tror du Danmark når ved EM