21. maj 2019
Krydstogtskibet Queen Mary 2 ud for Helsingør.
Krydstogtskibet Queen Mary 2 ud for Helsingør.
Foto: Allan Nørregaard
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Professor: Satsning på krydstogtskibe er en dårlig forretning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Professor: Satsning på krydstogtskibe er en dårlig forretning
Helsingør - 26. april 2017 kl. 10:08
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

For to uger siden modtog Helsingørs borgmester Benedikte Kiær et visionsoplæg for en ny krydstogtskaj syd for Scandlinesterminalen ved Helsingør Havn. Formålet med den skal være, at de største krydstogtskibe i verden skal kunne lægge til i Helsingør, mens dets gæster besøger byen.

Men måske er det ikke en så god investering, skriver Helsingør Dagblad.
Krydstogtsturister er nemlig de turister, som bruger færrest penge, når de besøger et sted. Det viser en undersøgelse lavet af et forskerteam fra Bergen Universitet med professor Svein Larsen i spidsen.

Det norske forskerteam har interviewet 8000 turister, hvor 1300 af dem rejste med krydstogt og spurgt dem, hvor mange og hvad de brugte deres penge på.
- Det er ikke værd at investere i krydstogtsturisme. Turister fra et krydstogtskib er de turister, som lægger færrest penge i de byer, som de besøger. I gennemsnit bruger en krydstogtsturist 250 kroner, når de går i land, og det, som de bruger flest penge på, er kaffe, siger Svein Larsen til Helsingør Dagblad.

Alle tallene i undersøgelsen er eksklusive boudgifter, og den viser, at turister, som bor på hotel, bruger flest penge. De bruger i gennemsnit 1000 kroner om dagen, mens campinggæster bruger det halve.

- Når man taler om krydstogtsturister, er det også vigtigt at huske på, at det langt fra er alle, som går i land. Mellem 20 og 40 procent af et skibs gæster går aldrig ned ad landgangsbroen. De kan få alt på skibet, fortsætter Svein Larsen.

Svein Larsen mener også, at Helsingør ligger for tæt på København til, at det giver mening at satse på krydstogtsturisme. Det er, fordi København er en såkaldt turnaround-havn. Et sted, hvor krydstogter starter og slutter.

- De steder, hvor krydstogtsturister bruger flest penge, er i havnene, hvor de stiger på og af skibet, og her er København en af de største i Norden. Det gør de, fordi de som regel tilbringer en nat i byen inden og efter, at de skal på krydstogt. Helsingør er mere egnet til dagsture for folk, der er vilde med Shakespeare og Hamlet, siger Svein Larsen.

På Helsingør Kommunes hjemmeside kan man også læse, at VisitNordsjælland regner med, at cirka 100.000 ud af Københavns 750.000 krydstogtsturister besøgte Nordsjælland på en dagstur i 2016.

Krydstogtsturisme er i fremgang i hele verden, og det kan også mærkes i Helsingør. I 2017 anløber der dobbelt så mange skibe til byen som i 2016. I undersøgelsen kalder Svein Larsen også krydstogter for en ny slags masseturisme.

- Krydstogterne bliver billigere og billigere og har som regel alle måltider med i prisen, alkohol er undtaget. Derfor vil rederierne ikke have, at deres gæster bruger penge på land, men på skibet. Derfor lader de dem for det meste kun gå i land i højst otte timer, siger Svein Larsen.

Det vides endnu ikke, hvad krydstogtkajen i visionsoplægget vil koste, men chefen for Helsingør Kommunes Havnestyrelse Jesper Schrøder regner med, at den har tjent sig selv ind på 10 år

arrow Læs også: Første visualiseringer af omstridt krydstogtkaj er på vej
arrow Stor krydstogtkaj er igen på dagsordenen
29. april 2018 kl. 04:03 Opdateret: kl. 10:33

FREDERIKSBORG AMTS AVIS
NYHEDSBREV TILMELDING

SE EKSEMPEL

Læs mere om vores privatlivspolitik på https://sn.dk/cookies.

Du kan altid afmelde nyhedsbrevet ved at klikke på "Afmeld nyhedsbrev" i de modtagne nyhedsbreve.
Nyhedsbrevet udkommer hver dag kl. 7.00 undtagen søndage.

grafik køb billede