20. september 2020
Indvielse af Tycho Brahes omstilling til batteridrift symboliseret ved at sætte to kæmpe stik sammen. På billedet fra venstre til højre: Britta Bohlin, Nordisk Råds rådsdirektør, Mattias Landgren, statssekretær for Sveriges infrastrukturminister, Morten Jensen, Head of Unit hos INEA og Sophie Løhde (V), Danmarks Innovationsminister.
gallery icon

Se billedserie

Indvielse af Tycho Brahes omstilling til batteridrift symboliseret ved at sætte to kæmpe stik sammen. På billedet fra venstre til højre: Britta Bohlin, Nordisk Råds rådsdirektør, Mattias Landgren, statssekretær for Sveriges infrastrukturminister, Morten Jensen, Head of Unit hos INEA og Sophie Løhde (V), Danmarks Innovationsminister.
Foto: News Øresund - Nicklas Bunck Sørensen Andersen.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Øresundsfærger sejler nu nærmest lydløst

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Øresundsfærger sejler nu nærmest lydløst
Opdateret 10. november 2018 kl. 06:46
Helsingør - 10. november 2018 kl. 06:36
Af Joe Kniesek
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Rederiet, der blandt andet står for færgedriften mellem Helsingør og Helsingborg, skifter navn til ForSea. Det sker som led i opgraderingen af færgerne Tycho Brahe og Aurora til at sejle på batteridrift, så ”den blå vej nu også bliver den grønneste vej” over Øresund, skriver News Øresund via en pressemeddelse.

Det vil betyde af den nye batteridrift får den store færge til at bryde havvandet nærmest lydløst.

Opgraderingen til batteridrift er et vigtigt skridt for den klimavenlige mobilitet over Øresund, siger Danmarks Innovationsminister Sophie Løhde, der var til stede under indvielsesceremonien.

– Dette er et vigtigt skridt i at knytte Øresundsregionen tættere sammen på en klimavenlig måde, sagde ministeren under indvielsen.

Der blev især lagt vægt på, at de to færger Tycho Brahe og Aurora nu er verdens største batteridrevne færger, og at det er noget, hele verden kommer til at holde med.

– Det er ikke bare nabolandene, der kigger på det her, det er ikke bare Europa, der kigger på det, det er hele verden, der kigger på det her. For det vi gør her i dag, er verdensunikt, triumferede statssekretæren Mattias Landgren, mens færgen lydløst bevægede sig mod Helsingør.

Herudover deltog Britt Bohlin, rådssekretær for Nordisk Råd og Morten Jensen, Head of Unit hos EU-organet INEA (Innovation & Networks Executive Agency), der har støttet omstillingen til batteridrift med cirka 87 millioner kroner.

– Omstillingen til batteridrift betyder, at rederiets samlede udledning af CO2, NOx og partikler reduceres med 65 pct., når de to højfrekvente færger fremover alene sejler på grøn el. Det er gode nyheder for miljøet i og omkring Øresund og for kunder og borgere i vores lokalområde. Og det viser, at man med beslutsomhed og vilje til at investere kan nå store mål – også på miljøområdet, siger Johan Röstin i en pressemeddelelse ifølge branchebladet Søfart.

Den samlede batterikraft på 8.320 kWh for de to færger svarer til 10.700 bilbatterier, skriver Søfart.

arrow Læs også: Direktør for stort færge-rederi træder tilbage med øjeblikkelig virkning

Foto: News Øresund – Nicklas Bunck Sørensen Andersen
arrow Havnekontrakt kan betyde nye HH-færger
20. august 2019 kl. 04:26 Opdateret: kl. 14:38
arrow Nye færger giver plus på klimakontoen
18. april 2019 kl. 07:40 Opdateret: kl. 14:26
Er du klar til at bære mundbind, når du skal handle ind?