

Se billedserie
Borgernes modstand mod HH-forbindelsen udvikler sig.
Borgere fra Espergærde, Snekkersten og Helsingør er gået sammen om at stifte Borgerinitiativet Stop HH-forbindelsen, som arbejder for at HH-projektet begraves. Det oplyser gruppens talsmand, Peter Pejtersen.
- Borgerinitiativet er blevet nødvendigt efter Vejdirektoratets og det svenske Trafikverkets offentliggørelse af Strategisk analyse af en Fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg.
- Den skitserede tunnelforbindelse mellem Helsingborg og Helsingør er en miljømæssig katastrofe for store dele af Helsingør Kommune, lyder det fra gruppen.
- Vi forudser tab af betydelige naturværdier både i den fredede Rørtang-kile, Egebæksvang skov og i Øresund.
- Vi frygter, at Helsingør by vil ende som en blindtarm, hvor handelslivet vil gå i permanent Corona-dvale.
- Helsingørmotorvejen og Kystbanen vil hver dag blive belastet med 6.000 / 8.000 ekstra køretøjer/passagerer, hvilket slet ikke opvejes ved gevinsten af 2.000 færre køretøjer på Kongevejen i Helsingør.
- Ca. 60 ejendomme skal eksproprieres, og den 8-10 år lange anlægsperiode vil være ødelæggende for vores dejlige byer", udtaler talsmand Peter Pejtersen.
Han vurderer, at der økonomisk er tale om en kæmpe fejlinvestering på 42 milliarder kr. (23 til vejforbindelsen plus 19 til baneforbindelsen).
- Ligesom ved andre brugerfinansierede infrastrukturprojekter er det forudsat, at vej- og baneforbindelsen skal være tilbagebetalt inden for 40 år efter åbningen. Det er bare ikke muligt. For hertil kræves et tilskud på 14 milliarder kroner. Og så er indtægtstabet på Øresundsbron på en lille halv milliard kroner pr. år, der skyldes overflytning af trafik fra Øresundsbron til HH-forbindelsen, slet ikke er taget med i Vejdirektoratets regnestykke. Hvis man gør det, ser det naturligvis endnu værre ud, og anlæg af vejforbindelsen alene vil heller ikke kunne betale sig, påpeger Peter Pejtersen.
- Den foreslåede HH-forbindelse flytter trafikken og CO2-forureningen fra Sverige til Helsingørmotorvejen/Kystbanen. Og selv om vi holder meget af svenskerne, mener vi, at de svenske trafikproblemer bør løses i Sverige, siger Peter Pejtersen.
Borgerinitiativet Stop HH-forbindelsen giver borgerne en stemme, som er uafhængig af interesseorganisationer for vognmænd, erhvervsorganisationer, jernbaneselskaber, færgerederier og politiske partier.
Kommentarer
Vi ønsker en åben og livlig debat på sn.dk, og opfordrer alle til at kommentere, udveksle viden og stille spørgsmål. Debatten skal foregå i en ordentlig og respektfuld tone. Redaktionen fjerner indlæg, der ikke lever op til SN.dks retningslinjer og gældende lovgivning. Se retningslinjerne her