12. april 2021
Selv om vi holder meget af svenskerne, mener vi, at de svenske trafikproblemer bør løses i Sverige, lyder det fra Borgerinitiativet Stop HH-forbindelsen.
gallery icon

Se billedserie

Selv om vi holder meget af svenskerne, mener vi, at de svenske trafikproblemer bør løses i Sverige, lyder det fra Borgerinitiativet Stop HH-forbindelsen.
Foto: Vejdirektoratet/Trafikverket
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Nyt borgerinitiativ vil stoppe HH-forbindelsen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nyt borgerinitiativ vil stoppe HH-forbindelsen

Borgernes modstand mod HH-forbindelsen udvikler sig.

Helsingør - 08. marts 2021 kl. 12:35
Af Dorte Møller Rasmussen

Borgere fra Espergærde, Snekkersten og Helsingør er gået sammen om at stifte Borgerinitiativet Stop HH-forbindelsen, som arbejder for at HH-projektet begraves. Det oplyser gruppens talsmand, Peter Pejtersen.

arrow Læs også: DEBAT: Vejtunnel er dyrere end togtunnel

- Borgerinitiativet er blevet nødvendigt efter Vejdirektoratets og det svenske Trafikverkets offentliggørelse af Strategisk analyse af en Fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg.

- Den skitserede tunnelforbindelse mellem Helsingborg og Helsingør er en miljømæssig katastrofe for store dele af Helsingør Kommune, lyder det fra gruppen.

- Vi forudser tab af betydelige naturværdier både i den fredede Rørtang-kile, Egebæksvang skov og i Øresund.

- Vi frygter, at Helsingør by vil ende som en blindtarm, hvor handelslivet vil gå i permanent Corona-dvale.

- Helsingørmotorvejen og Kystbanen vil hver dag blive belastet med 6.000 / 8.000 ekstra køretøjer/passagerer, hvilket slet ikke opvejes ved gevinsten af 2.000 færre køretøjer på Kongevejen i Helsingør.

- Ca. 60 ejendomme skal eksproprieres, og den 8-10 år lange anlægsperiode vil være ødelæggende for vores dejlige byer", udtaler talsmand Peter Pejtersen.

Han vurderer, at der økonomisk er tale om en kæmpe fejlinvestering på 42 milliarder kr. (23 til vejforbindelsen plus 19 til baneforbindelsen).

- Ligesom ved andre brugerfinansierede infrastrukturprojekter er det forudsat, at vej- og baneforbindelsen skal være tilbagebetalt inden for 40 år efter åbningen. Det er bare ikke muligt. For hertil kræves et tilskud på 14 milliarder kroner. Og så er indtægtstabet på Øresundsbron på en lille halv milliard kroner pr. år, der skyldes overflytning af trafik fra Øresundsbron til HH-forbindelsen, slet ikke er taget med i Vejdirektoratets regnestykke. Hvis man gør det, ser det naturligvis endnu værre ud, og anlæg af vejforbindelsen alene vil heller ikke kunne betale sig, påpeger Peter Pejtersen.

- Den foreslåede HH-forbindelse flytter trafikken og CO2-forureningen fra Sverige til Helsingørmotorvejen/Kystbanen. Og selv om vi holder meget af svenskerne, mener vi, at de svenske trafikproblemer bør løses i Sverige, siger Peter Pejtersen.

Borgerinitiativet Stop HH-forbindelsen giver borgerne en stemme, som er uafhængig af interesseorganisationer for vognmænd, erhvervsorganisationer, jernbaneselskaber, færgerederier og politiske partier.

arrow DEBAT: Lad os stå sammen og bevare vores by
18. marts 2021 kl. 07:04 Opdateret: kl. 15:41
arrow HH-forbindelse på Borgen: Dét mener Transportudvalget
18. marts 2021 kl. 05:01 Opdateret: kl. 15:18
arrow Sydsvenske byer drømmer om nye tunneler over Øresund
17. marts 2021 kl. 09:37 Opdateret: kl. 09:38
Lars Løkke starter nyt parti i midten af dansk politik. Kunne du finde på at stemme på hans parti ved næste folketingsvalg?