16. oktober 2018
Elisabetta Saiu foran den snart færdigrestaurerede fisk. Foto: Andreas Norrie
Elisabetta Saiu foran den snart færdigrestaurerede fisk. Foto: Andreas Norrie
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Elsket skraldefisk er snart tilbage på sin rette plads

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Elsket skraldefisk er snart tilbage på sin rette plads
Helsingør - 21. september 2018 kl. 07:38
Af Andreas Norrie
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Den næste tid kan det elskede værk ses foran Kulturværftet. Men den vender tilbage til Kongekajen.

Ingen havde tilbage i sommeren for fem år siden forestillet sig, at kunstværket Guldbrasen fra Øresund, som kom til verden i 2014 under projekt Kunst og Byrum, som er kendt for de mange gavlmalerier i Helsingør, skulle blive en permanent attraktion.

Men værket, som er skabt af den japanske kunstnergruppe Yodagawa Technique af plastic og affald fundet langs Øresund, viste sig at blive et stort hit hos børn, voksne og ikke mindst turister. Ligeledes er der tale om en af de mest fotograferede skulpturer i Helsingør. Og det er ikke bare i Helsingør, at værket har skabt og opmærksomhed. For det samme gjorde sig gældende, da for nogle år siden blev stillet op havnene i Malmø, København og Køge.

Slitage
Men den uventede lange levetid har dog også slidt på værket, som har været opstillet lidt afsides bag Værftets Madmarked under en længere reparation.

I går onsdag var guldbrasen tilbage på en synlig plads foran Kulturværftet ved den gamle dok.

Her var koordinator Elisabetta Saiu fra projekt Kunst og Byrum, der er finansieret af Helsingør Kommune, bevæbnet med en boremaskine i færd med at lave de sidste reparationer på fisken.

- Det næste stykke tide bliver den stående her, men når de sidste krydstogtskib har forladt Kongekajen, så kommer den tilbage, siger hun.

Ny aktualitet
Elisabetta Saiu mener også, at skulpturen har fået en ny aktualitet.

- For fem år siden var der jo ingen, der talte om mikroplast, siger hun.

Netop formidlingen af skulpturen i forhold til problemerne med plastforurening er der fortsat fokus på, og skulpturen er derfor ledsaget af et større skilt, hvor man kan læse om baggrunden for kunstværket.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
Frederiksborg@sn.dk