11. april 2021
Enten store dele af Egebæksvang Skov eller en fredede Rørtang Kile vil blive præget af massive opgravninger under byggeriet af HH-tunnel til biler. Foto: Allan Nørregaard
gallery icon

Se billedserie

Enten store dele af Egebæksvang Skov eller en fredede Rørtang Kile vil blive præget af massive opgravninger under byggeriet af HH-tunnel til biler. Foto: Allan Nørregaard
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Efter rapport: Byforening Siger nej til HH-forbindelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Efter rapport: Byforening Siger nej til HH-forbindelse

Espergærde Byforening har læst den nye rapport om en fast HH-forbindelse, og gjort regnskabet op.

Helsingør - 25. februar 2021 kl. 04:16
Af Andreas Norrie

På et møde i bestyrelsen for Espergærde Byforening var den nye strategiske analyse af en fast HH-forbindelse på dagsordenen. En analyse, som er blevet udarbejdet af Vejdirektoratet og det svenske Trafikverket.

arrow Læs også: DEBAT: Vejtunnel er dyrere end togtunnel

- Indtil videre havde vi som forening ikke lagt os fast på nogen holdning, da vi har ventet på rapporterne, siger formand for Espergærde Byforening, Keld Olsen, til Frederiksborg Amts Avis.

Men nu har foreningen gennemgået rapportens indhold, og er kommet frem til, at der er tale om et projekt, som foreningen, der er stiftet helt tilbage i 1904, ikke kan bakke op om. Faktisk besluttede bestyrelsen, at det nu er en sag, som foreningen vil arbejde aktivt for ikke bliver til virkelighed.

Fire år uden tog

Baggrunden for denne beslutning er netop indholdet i den strategiske analyse, som blandt andet fortæller,at en tunnelforbindelse ved Espergærde/Snekkersten vil resultere i 9.600 flere køretøjer om dagen på Helsingør-motorvejen, hvilket får foreningen til at frygte, at Espergærde såvel som Helsingør vil udvikle sig som en trafikal blindtarm. Dette bliver i alle tilfælde en sandhed i en fire år lang periode, hvor anlægsarbejderne vil betyde, at der ikke kommer til at gå tog mellem Espergærde og Helsingør på Kystbanen.

Ren miljømæssigt vil en HH-forbindelse også betyde en stigning i den danske C02-udledning på 0,3 procent. I anlægsfasen vil tallet endda være på 11 procent, argumenterer byforeningen for.

Syv års opgravning

De lokale naturværdier vil også blive præget af projektet, hvad enten der bliver tale om en linjeføring gennem den i dag fredede Rørtangkile eller som en sænketunnet gennem Egebæksvang Skov. Den sidstnævnte linjeføring vil endda føre til opgravning af betydelige dele af Egebæksvang Skov nærmest Snekkersten. Anlægsfasen på land i forbindelse med den skitserede biltunnel syd for Helsingør er sat til syv år.

Rent økonomisk, så mener vurderer foreningen også, at det samfundsøkonomiske grundlag for projektet er særdeles spinkelt. Byforeningen mener endvidere, at projektet med to tunneller reelt vil give underskud.

- Tunnellerne vil efter 40 år have givet overskud på 2 milliarder kr., men medregnes 450 mill. kr./år i manglende indtægter ved, at færre biler kører over Øresundsbroen, vil underskuddet være 16 milliarder kroner, lyder foreningens beregning

Regnestykket skal ifølge bestyrelsen også ses i forhold til en tidsbesparelse på 24 minutter i bil og mellem 16 og 25 minutter i persontog.

arrow DEBAT: Lad os stå sammen og bevare vores by
18. marts 2021 kl. 07:04 Opdateret: kl. 15:41
arrow HH-forbindelse på Borgen: Dét mener Transportudvalget
18. marts 2021 kl. 05:01 Opdateret: kl. 15:18
arrow Sydsvenske byer drømmer om nye tunneler over Øresund
17. marts 2021 kl. 09:37 Opdateret: kl. 09:38
Lars Løkke starter nyt parti i midten af dansk politik. Kunne du finde på at stemme på hans parti ved næste folketingsvalg?