16. juni 2021
Politiske kræfter i Espergærde ønsker lavere hastighed i byen, som her på Strandvejen. Foto: Thomas Olsen
Politiske kræfter i Espergærde ønsker lavere hastighed i byen, som her på Strandvejen. Foto: Thomas Olsen
Foto: THOMAS OLSEN
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Der er kommet fart på drømmen om sneglefart i Espergærde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Der er kommet fart på drømmen om sneglefart i Espergærde

Hastighedsbegrænsningen i Espergærde kan meget vel blive sænket til 40 kilometer i timen, da ny lovgivning på området er på vej. Både borgmesterpartiet og oppositionen i Helsingør Byråd bakker op om ideen

Helsingør - 14. maj 2021 kl. 04:47
Af Philip Horup

Hastighedsbegrænsningen i byzoner er i dag på 50 kilometer i timen, men det er for hurtigt til Espergærde, mener både lokale politikere og den lokale byforening.

- Vi har rigtig mange steder i Espergærde, hvor farten er for høj. Eksempelvis på Strandvejen og på Mørdrupvej, hvor hastigheden bør være 40 kilometer i timen frem for 50 kilometer i timen, da det vil give mere tryghed, siger Keld Olsen, der er formand i Espergærde Byforening.

Også borgmesterkandidat Claus Christoffersen(S), der bor i byen, håber på en ny fartgrænse:

- Min opfattelse er, at der bliver kørt stærkt, og jeg vil gerne melde klart ud og sige, at det synes jeg, vi skal prøve at få indført. Det er en spændende ide med en samlet grænse for byen, og jeg er åben for en bredere diskussion, siger Claus Christoffersen, og den snak kan han passende tage med byrådskollega og Espergærde-politiker Michael Mathiesen(K):

- Jeg synes, det giver rigtig god mening - særligt ved alle indkørslerne til Espergærde, lyder det beslutsomt fra Michael Mathiesen.

Alvorlige følger

Og drømmen om en lavere hastighed i byen har fået frisk fornyet næring, da ny lovgivning på området ser ud til at være på vej. Transportminister Benny Engelbrecht(S) vil således give kommunerne bedre mulighed for at sænke hastigheden lokalt, og derfor har ministeren taget initiativ til at lempe lovgivningen på området.

- Trafiksikkerheden på de lokale villaveje og i byernes centrum er udfordret, og det kan meget vel få alvorlige følger for legende børn, cyklister, dårligt gående og øvrig trafik. Derfor vil jeg gerne gøre det enklere for kommunerne at sænke hastigheden i de områder, hvor de vurderer, at det vil øge trygheden, har ministeren forklaret i en pressemeddelelse.

Lige nu er forslaget i høring. I Espergærde Byforening vil de gerne tage lidt af æren for ministerens ageren. De har tidligere skrevet en direkte opfordring til ministeren og bedt ham kigge på lovgivningen.

- Vi har været med til at skubbe til det - selvfølgelig har vi det. Men vi er ikke så naive, at vi tror, det er på grund af os alene, siger formand i Espergærde Byforening Keld Olsen.

Flere nordsjællandske borgmestre har også brokket sig over for ringe muligheder for at tilpasse hastighederne på trafikalt udfordrede strækninger.

Skuldrene på plads

Konkret er der i dag primært mulighed for at sænke farten ved skoler, ældreinstitutioner og daginstitutioner, men det kriterie - er der altså lagt op til - bliver fjernet fra 1. juli i år. Fremover kan langt flere hensyn nemlig føre til en lavere hastighedsbegrænsning - såsom støjgener og dårlige oversigtsforhold.

Netop dårlige oversigtsforhold, mener Keld Olsen fra Espergærde Byforening, gør sig gældende på Mørdrupvej i Espergærde, hvorfor han er meget begejstret for ændringerne.

- Det er umiddelbart utroligt positivt - Mørdrupvej har et snoet vejforløb, og der er høje hække, så med de oversigtsforhold burde hastighedsgrænsen være 40 kilometer i timen, siger Keld Olsen, som gerne så, at hastigheden lå på 40 kilometer i timen i hele Espergærde:

- Når bilister kommer til Espergærde, skal de bare vide; her falder skuldrene ned på plads, og vi kører stille og roligt, siger formanden.

Generer bilisterne?

Men altså, betyder det overhovedet noget at gå fra 50 til 40 kilometer i timen, og er det ikke også værd at tage hensyn til bilisterne og erhvervslivet, der jo ikke kan hænge bag rattet hele dagen?

De to politikere Michael Mathiesen(K) og Claus Christoffersen(S) er ikke i tvivl om, at fordelene ved en lidt langsommere trafik er at foretrække:

- Det tager måske et par minutter længere, men så får vi til gengæld en mere tryg by, siger den socialdemokratiske borgmesterkandidat, og Michael Mathiesen stemmer i:

- Jeg synes ikke det er at genere bilisterne. Lige nu generer bilisternes høje hastighed til gengæld alle andre, siger Espergærde-politikeren.

Det vil stadigvæk være kommunerne og politiet i fællesskab, som skal bestemme hvilket tal, der skal stå på vejskiltet.

Er du tryg ved ikke at skulle gå med mundbind mere?