3. august 2021
Trafikken kan være tung på Kongevejen i Helsingør, men kommunens specielt nedsatte klimaudvalg arbejder på forslag, der skal få flere trafikanter til at lade bilen stå. Og tirsdag aften hvor Klimaudvalget havde inviteret borgerne til klimamøde var der opbakning til at få flere over på cyklerne. Foto: Thomas Olsen
gallery icon

Se billedserie

Trafikken kan være tung på Kongevejen i Helsingør, men kommunens specielt nedsatte klimaudvalg arbejder på forslag, der skal få flere trafikanter til at lade bilen stå. Og tirsdag aften hvor Klimaudvalget havde inviteret borgerne til klimamøde var der opbakning til at få flere over på cyklerne. Foto: Thomas Olsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: 52 borgere til digitalt møde: Sådan kan vi nå klimamålene

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

52 borgere til digitalt møde: Sådan kan vi nå klimamålene

Helsingør vil være klimaneutral i 2045 og de lokale er klar med masser af råd til, hvordan det mål skal indfries. Det fremgik af skype-borgermødet tirsdag aften

Helsingør - 17. marts 2021 kl. 09:22
Af Philip Horup

Det har været en naturskøn dag med høj sol, forår i luften, og hvor Helsingør har vist sig frem fra sin smukkeste side. På sådan en dag er det let nok at se ideen i at værne om klimaet, og derfor var det ganske fin timing, at Helsingør Kommune i dag havde inviteret til virtuelt klimamøde.

arrow Læs også: DEBAT: Det er min drøm

Til det virtuelle borgermøde kunne nysgerrige sjæle høre mere om de klimaindsatser, som kommunen pønser på, men deltagerne fik også en særdeles god mulighed for at få deres personlige ideer sendt mere eller mindre direkte videre til politisk drøftelse.

I Helsingør er der blevet nedsat et særligt klimaudvalg, som til sommer skal offentliggøre et såkaldt »virkemiddelkatalog« med konkrete initiativer, der kan nedbringe CO2-udledningen. Og formand for Klimaudvalget, Daniel Boalth Petersen (S), fortalte, at helsingoranernes ideer bliver taget helt alvorligt og sagtens kan blive til virkelighed.

- Udgangspunktet i Klimaudvalget har været, at vi tager ja-hatten på. Der er ikke noget forslag, der er for lille eller for stort, og det har været udgangspunktet for arbejdet frem mod den endelige præsentation af virkemiddelkataloget. På helt lige fod med medlemmerne i Klimaudvalget kan borgerne i dag komme med konkrete forslag. Dem tager vi med til behandling, og vi tager dem med videre til virkemiddelkataloget, siger formand Daniel Boalth Petersen, der sidder i byrådet i Helsingør for Socialdemokraterne.

Er Helsingør uambitiøse?

Før mødet overhovedet officielt var gået i gang, blev Helsingørs vel nok varmeste kartoffel HH-forbindelsen diskuteret frem og tilbage. Det stod det hurtigt klart, at der blandt dagens gruppedeltagere var en god portion snaksaglige typer, og der blev også sendt diverse personlige shoutouts frem og tilbage mellem deltagerne, som altså fik talt sig godt varme til den senere klimadebat.

Ifølge Helsingør Kommune havde 45 personer meldt sig til, men mødet kom godt nok op på 52 deltagere. Om der var tale om en håndfuld russiske bots eller et par ekstra samfundsinteresserede helsingoranere, som var hoppet om bord er ikke godt at vide, men mødet blev åbnet med en meget højt løftet pegefinger og den helt alvorlige mine.

Det var områdeleder Ulla Blatt Bendtsen fra det uafhængige ekspertorgan Klimarådet, som lagde ud med en kritisk status på, hvor vi står i klimakampen lige nu.

- Vi har travlt. Der er behov for handling nu, skar eksperten igennem.

Helsingør kan virke som en lille brik i hele den store verdens kamp for klimaforbedringer, men ifølge Ulla Blatt Bendtsen er kommunerne en vigtig del af klimakampen. Kommunerne er nemlig tættest på borgerne og tættest på virksomhederne, påpegede eksperten, som også lagde vægt på, at kommunen som en af de største virksomheder selv kan gøre meget ved at implementere interne initiativer.

Alt i alt er det Helsingør Kommunes store grønne drøm og mål at være CO2-neutral i år 2045, men er det et ambitiøst nok mål?

- Det synes jeg. Man kan sige, at Københavns Kommune har et noget mere ambitiøst mål, (Københavns Kommune vil være verdens første CO2-neutrale hovedstad og stiler efter klimaneutralitet i 2025. red.) men spørgsmålet er, om de helt kan leve op til det. Helsingørs mål er i hvert fald mere ambitiøst end regeringens nuværende mål, lyder dommen fra Klimarådets Ulla Blatt Bendtsen.

Cykelsti helt til Ålsgårde
Klimaudvalget i Helsingør blev nedsat i begyndelsen af 2020 og fik til opgave at samle en masse konkrete ideer til, hvordan kommunen kan hjælpe klimaet. I udvalget sidder tre politiske repræsentanter fra byrådet, og de får selskab af repræsentanter fra blandt andet Movia, FDM, Ingeniørforeningen og den grønne tænketank CONCITO.

Lige nu er Klimaudvalgets initiativ-katalog på godt 150 sider med hele 41 punkter. Og efter borgermødet kommer der helt sikkert flere til. Af nuværende ideer kan i flæng nævnes energibesparende renoveringer af almene boliger. Flere delebiler og mere samkørsel. Klimamesse i Helsingør. Supercykelstier. Og noget så sexet som et energirenoveringsambassadørkorps.

På borgermødet tirsdag aften mente flere deltagere at det er altafgørende, at få flere ud af bilerne og over på cyklerne.

- Det er utrolig væsentligt, at vi fremmer cyklismen. Det hjælper på både sundheden og klimaet. Når man bevæger sig rundt i Helsingør, mangler der cykelstier flere steder. For eksempel er jeg lidt utryg ved at sende mine børnebørn ud i byen på cykel til skole. Fredericiavej er ret trafikeret med skoler i begge ender, og Fredericiavej har slet ingen cykelstier. Det skulle man prøve at kigge på, lød det fra Helle Øelund fra Snekkersten.

Cykelstier var i høj kurs blandt flere af deltagerne, som gerne så der blev anlagt meget mere cykelsti, så elcyklerne virkelig kunne gasse op og komme til sin ret.

- Jeg synes, man skal tænke ind i planlægningen af cykelstierne, at man skal kunne komme langt. For eksempel anlægge cykelstier hele vejen til Ålsgårde eller gøre så man kan cykle på en ordentlig cykelsti hele vejen til Humlebæk, så folk virkelig får brugt de der elcykler noget mere også, foreslog en mødedeltager fra Espergærde.

En kombination af skov, motion og antibilisme kom også på bordet. For hvis cykelstierne går igennem attraktiv natur, vil flere hoppe på jernhesten, lød rationalet fra en anden engageret deltager.

- Vi skal også have de voksne op på cyklerne. Vi skal bruge vores gode skovstier sammen med asfaltstier, og gøre det til en supergod cykelsti fra Hornbæk til Espergærde, argumenterede Knud Mogensen.

Klimaudvalget præsenterer alle forslagene til juni, hvorefter de skal diskuteres af de politiske parter i By-, Plan- og Miljøudvalget.

arrow Pæne ord efter plejetilsyn
01. marts 2021 kl. 08:59 Opdateret: kl. 08:59
arrow Hjemmeplejen dropper fem biler efter køb af elcykler
01. marts 2021 kl. 07:05 Opdateret: kl. 16:11
arrow Kommunen inviterer til klimamøde
24. februar 2021 kl. 20:32 Opdateret: kl. 15:28
Vil du gerne arbejde mere hjemmefra?