25. januar 2021
1. december: Aktionærmøde på Hotel Frederiksværk i 1941.
1. december: Aktionærmøde på Hotel Frederiksværk i 1941.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Palæets julekalender - 1. december

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Palæets julekalender - 1. december
Halsnæs - 01. december 2020 kl. 09:30
Af Niels Jørgen Larsen

For syvende år i træk præsenterer Industrimuseet Frederiks Værk en julekalender, hvor der hver dag frem til juleaftensdag 24. december åbnes en »låge« i vinduerne i Palæet på Torvet i Frederiksværk.

Julekalenderen kan som tidligere år også følges i Frederiksborg Amts Avis og på sn.dk/Halsnæs, hvor museumsinspektør Marie Bach fortæller historien bag de billeder hun har fundet i arkivet.

Som vi allerede kunne fortælle i sidste uge er emnet for årets kalender Det Danske Staalvalseværk. Det er i anledning af 80-året for stiftelsen af selskabet i 1940, hvor de første spadestik til opførelsen også nåede at blive taget inden årsskiftet i den første, kolde krigsvinter.

Om det første billede i kalenderen skriver Marie Bach:

1. december: Aktieselskabet Det Danske Staalvalseværk blev stiftet på en generalforsamling den 9. august 1940. Den drivende kraft var direktøren for Helsingør Skibsværft, H.P. Christensen, som fra begyndelsen satte sig i formandsstolen. Blandt de øvrige aktører og bestyrelsesmedlemmer var skibsreder A.P. Møller og nationalbankdirektør C.V. Bramsnæs.

Formålet med værket var frem for alt at sikre forsyningen af stål til Danmarks skibsværfter. Tingene rykkede hurtigt. To måneder senere var det afgjort, at virksomheden skulle placeres i Frederiksværk og ikke i Næstved eller Odense. Der blev boret, lavet pejlinger og opmålinger. Der var ikke noget, der hed lang juleferie ved byggeriet. Allerede den 28. december begyndte sandpumpningen - opfyldningen af den grund ud i fjorden, Stålvalseværket skulle ligge på. Kalenderbilledet stammer fra et aktionærmøde på Hotel Frederiksværk 1941.

Aftalepartier holder fast i, at biler skal kunne konfiskeres ved farlig kørsel - uanset om føreren ejer bilen. Er det en god idé?