29. november 2020
Foto: Allan Nørregaard
gallery icon

Se billedserie

Foto: Allan Nørregaard
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Kommission giver grønt lys til længe ventet ombygning: Ikke flere hængepartier

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kommission giver grønt lys til længe ventet ombygning: Ikke flere hængepartier
Halsnæs - 30. juni 2020 kl. 04:14
Af Kasper Daugbjerg Dønbo

Vejdirektoratets planer om at ombygge rundkørslen i Kregme til et flersporet og signalreguleret kryds har endelig fået fuldstændig grønt lys. I flere måneder har projektet været på standby, fordi Ekspropriationskommissionen ønskede at se andre løsninger for den private fællesvej Gyden, end Vejdirektoratet lagde op i november sidste år. Det hængeparti kom til at være en længerevarende affære, da coronavirus gjorde sit indtog og umuliggjorde en ekstra besigtigelse på stedet. Men den 3. juni mødtes kommissionen med repræsentanter fra Vejdirektoratet, Halsnæs Kommune og beboere i området, og kommissionen har nu truffet en afgørelse om den private fællesvejs fremtid.

Det skriver Frederiksborg Amts Avis.

Kregme-rundkørslen
  •  Rundkørslen i Kregme har i årevis været et trafikalt knudepunkt, og der kører dagligt 20.000 biler på den smalle vej, der kun har et spor i hver retning. Vejdirektoratet har beregnet køerne til 7 km om morgenen og til 2,5 km om eftermiddagen.
  •  I april 2019 sikrede en trafikaftale i Folketinget penge til ombygningen af rundkørslen til et stort lysreguleret kryds. Vejdirektoratet fremlagde planerne for Ekspropriationskommissionen i november 2019.
  •  Det var oprindeligt planen at tage første spadestik i juni og at have et projekt, der stod færdig i december 2020. Om det stadig kan nås, selvom tidsplanen er rykket et par måneder vides ikke.
  • I et høringssvar til Vejdirektoratet har byrådet i Halsnæs bedt om, at der blev set på muligheden for to spor hen til Thors Bakke, så trafikken ikke klumper sammen lige efter rundkørslen på vej ind til Frederiksværk. Det er dog ikke en del af projektet her.

- Der er ingen hængepartier tilbage. Nu er projektet lagt fast, og vi kan skride til at foretage ekspropriation. Dermed sikrer vi Vejdirektoratet, de arealer og rettigheder, som skal til at sætte projektet i gang, siger Henrik Hansen, kommissarius ved Statens Ekspropriationer på Øerne, til Frederiksborg Amts Avis.

Kommissionen har besluttet, at den eksisterende adgang til Gyden nedlægges for kørende trafik, men opretholdes for forgængere og cyklister. I stedet skal en ny adgangsvej ud til Frederikssundsvej anlægges med slidlagsgrus og uden belysning.

- Kommissionen er på baggrund af den supplerende besigtigelsesforretning nået frem til den beslutning, at løsningen, hvor Gyden tilsluttet Frederikssundsvej, er den bedste såfremt der sker et par mindre justeringer, siger Henrik Hansen.

I coronaens skær

Besigtigelsen fandt sted på et tidspunkt, hvor retningslinjerne omkring coronavirus var strengere end i skrivende stund. Dengang lød forsamlingsforbuddet på maksimalt ti personer med et afstandskrav på to meter mellem hver person. Kommissionens mødtes med repræsentanter fra Halsnæs Kommune og Vejdirektoratet, men den ni mand store delegation sad ikke om et mødebord og drak kaffe.

- Vi gennemførte besigtigelsen i henhold til myndighedernes anbefalinger, og det betød blandt andet, at vi afholdt besigtigelsesforretningen udendørs, hvor vi stod i en stor rundkreds for at overholde afstandskravet. Da mange lodsejere var mødt frem kunne vi hurtigt se, at vi ikke ville kunne overholde forsamlingskravet på ti personer, så vi fandt en løsning, hvor vi gik rundt til de enkelte ejendomme og snakkede med én lodsejere ad gangen, siger Henrik Hansen.

Senere samme dag tog kommissionen den endelig beslutning om Gydens forløb.

- Hele formålet med besigtigelsem er at komme ud på stedet og se på forholdene og tale med de enkelte lodsejere, så vi kan høre deres ønsker og betænkeligheder. Selve beslutningen blev taget på et møde om eftermiddagen, mens vi stadig har folks synspunkter og vores egne indtryk i frisk erindring, siger Henrik Hansen.

Løsning A

Det var i november 2019, at kommissionen første gang tog til Kregme for at se på forholdene.

Her fremlagde Vejdirektoratet et projekt med et flersporet lyskryds, der samtidig ville betyde, at tilkørslen til flere af de adgangsveje, som i dag har udkørsel til Hillerødvej, vil blive lukket. Det gælder blandt andet den private fællesvej Gyden, der i forslaget skulle omlægges, så den løb ud i Frederikssundsvej i stedet. Dengang ønskede kommissionen at se andre løsninger for Gyden, og det har gjort den cirka 70 meter lange sidevej til en essentiel del af projektet.

Kommissarius Henrik Hansen (i midten i orange) slår fast, at der ikke er flere hængepartier. Ekspropriationen af den nødvendige jord ventes at ske till august.

Kommissionens valg stod i sidste ende mellem at føre den private fællesvej ud til Frederikssundsvej - løsning A - eller lede den ud til Hillerødvejen et andet sted - løsning B.

Størstedelen af lodsejerne fandt løsning A mest hensigtsmæssigt, og af protokollen fremgår det, at den løsning også er at foretrække ud fra et samfundsøkonomisk perspektiv, da ekspropriationsudgifterne til løsning B antages at være højere. Den løsning ville blandt andet gå tværs gennem en carport og dele en grund i to, mens størstedelen af løsning A går over landsbrugsjord.

Vejdirektoratet oplyste desuden, at en uvildig trafikrevisor har vurderet, at løsning A er lidt mere trafiksikker end vejadgang B, men at begge vejadgange er trafiksikkerhedsmæssigt acceptable.

- Flest lodslejere pegede på A, som den bedste løsning. Vi gennemgår deres bemærkninger og kombinerer dem med, hvad vi selv har oplevet, hvor trafiksikkerheden er bedst og andre relevante input. Så laver vi en samlet vurdering, siger Henrik Hansen.

Ikke spild af tid

Syv måneder efter den første besigtigelse faldt kommissionens valg alligevel på forslaget i den oprindelige plan, men kommissarius mener ikke, at arbejdet af den grund har været spild af tid.

- Jeg synes absolut ikke, at der er tale om spild af tid. Det billede, som tegnede sig på grundlag af den ordinære besigtigelse, var mindre klart, end det, der kom frem nu, siger Henrik Hansen og fortsætter:

- Det handler om grundighed. Kommissionen var ikke overbevist om, at løsningen i det første forslag var den rette. Så er det bedre at tage en runde mere og træffe en ordentlig beslutning. Efter at have analyseret en anden mulig løsning, så er vi blevet overbevist om, at den oprindelige løsning er den rigtige.

I spil til erstatning

Det store projekt kan nu gå ind i næste fase, og ekspropriationerne til det samlede anlæg forventes gennemført torsdag den 20. og fredag den 21. august 2020. Her vil alle de lodsejere, som omfattes af ekspropriationen blive indvarslet til et møde, hvor kommissionen skal tale med lodsejerne og fastsætte en erstatning, hvis en del af ejendommens jord bliver eksproprieret.

- Nogen lodsejere bliver kun berørt ved, at de får en anden vejadgang, men der er lodsejere, som skal afgive arealer, og de er mest berørt. Her skal vi tage stilling til, hvor meget erstatning de skal have, og det er der sat to dage af til. Det tager den tid, det tager, siger Henrik Hansen.

Køber du de fleste julegaver i forbindelse med Black Friday?