2. august 2021
Greves borgmester, Pernille Beckmann (V), erkender, at kommunen begår fejl i nogle sagsbehandlingssager, men fortæller samtidig, at kommunen efterfølgende retter dem op. Pressefoto
Greves borgmester, Pernille Beckmann (V), erkender, at kommunen begår fejl i nogle sagsbehandlingssager, men fortæller samtidig, at kommunen efterfølgende retter dem op. Pressefoto
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: - Jeg håber, at vores medarbejdere gør sig umage

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

- Jeg håber, at vores medarbejdere gør sig umage
Greve - 04. februar 2019 kl. 08:53
Af Janus Spøhr

Efter at avisen har skrevet om Kenneth Bengtsson og Heidi Larsen, som i syv år har kæmpet med Greve Kommune om blandt andet at komme på de kurser, som de har ret til, og hvor en psykolog til en møde mellem kommunen og familien har følt sig fejlciteret i et mødereferatet, erkender Greves borgmester, Pernille Beckmann (V), at kommunen en gang imellem begår fejl i sagsbehandlingerne.

arrow Læs også: Kommune glemte at partshøre familie: Sag skal gå om

- Jeg håber, at familien er blevet rådgivet korrekt. Hvis det ikke er tilfældet, håber jeg, at de har talt med sagsbehandleren om det. Jeg kan ikke kommentere konkret på sagen, og det er svært, fordi kommunen altid vil stå som den tavse part, fordi vi ikke må tale om de her ting i pressen. Det er for borgernes retssikkerhed godt, men det efterlader et indtryk af, at familier bliver behandlet dårligt. Nogle gang kvajer kommunen sig og laver fejl. Hvis vi gør det, bliver der rettet op på det, siger hun.

Kenneth og Heidi har været til mindst ét møde med kommunen, hvor en børnepsykolog deltog. Vi har set, at psykologen efter mødet følte sig fejlciteret i kommunens referat. Hvad siger du til sådan en oplevelse?

- Det er en konkret personsag, så jeg kan ikke svare konkret på det, men jeg håber, at vores medarbejdere gør sig umage, siger Pernille Beckmann.

Hvad er din forventning til den måde, som kommunen refererer fra møder med fagpersoner og familier?

- Det er trist, hvis familier føler sig dårligt behandlet, for det skal de ikke. Der er heldigvis også gode eksempler, hvor det lykkes for kommunen at få borgerne på ret køl. Føler nogle familier sig dårligt behandlet, skal vi blive bedre til at forventningsafstemme med hinanden, siger Pernille Beckmann.

Avisen har blandt andet beskrevet, at mødereferatet og kommunens opfattelse af, hvad psykologen sagde på mødet blev brugt som en del af argumentationen for at afvise familiens ansøgning på tabt arbejdsfortjeneste. Heidi og Kenneth har haft 11 sagsbehandlere i de godt syv år, som deres sager har varet. Samtidig beskriver familien, der har to børn med autisme, at de i en periode på tre måneder ikke kunne komme i kontakt med deres sagsbehandler, selv om de ringede 23 gange og hver gang bad om, at der blev lagt en besked på sagsbehandlerens skrivebord om, at vedkommende skulle vende tilbage.

- Når man henvender sig til kommunen, skal kommunen selvfølgelig reagere og vende tilbage til borgerne, siger Pernille Beckmann om det.

Det er først, efter at familien har ansat en privat sagsbehandler, at der er kommet hul igennem til kommunen. Er det normal praksis i kommunen, at der skal en fagperson ind, før I reagerer?

- Det er det ikke, siger borgmesteren.

Hvad gør I for at hjælpe forældre til børn med diagnoser?

- Vi gør, hvad vi kan gøre, fordi vi har en pædagogisk-psykologisk rådgivning, som stiller op og fortæller om de tilbud, som vi har. Det gør det godt. Det er der mange eksempler på, men jeg er med på, at der er nogle familier, hvor deres forventninger ikke stemmer overens med, hvad de bliver tilbudt, siger borgmesteren.

Vi har været i kontakt med flere familier, som kan nikke genkendende til nogle af de problemstillinger, som Heidi og Kenneth påpeger. De siger alle sammen, at de oplever, at den billigste løsning bliver prioriteret over den menneskelige hensyn. Hvad siger du til det?

- Jeg håber, at vores fagpersonale yder den bedste faglige vurdering af vores børn og unge. Det handler bestemt ikke om, at sagsbehandlerne skal vælge den billigste løsning frem for den bedste løsning, siger Pernille Beckmann.

Forældrene fortæller, at kommunen har spurgt, om den skal fjerne barnet fra forældrene. Autismeforeningen siger, at 'Kommunen skal fjerne barnet, hvis det tjener barnets tarv, men det må ikke være på grund af besparelser.' Hvorfor spørger I forældrene, om de ønsker at få fjernet barnet, når forældrene ikke udtrykker ønske om det?

- Det kan jeg ikke forestille mig er rentabelt. I Greve Kommune har vi i mange år arbejdet for, at børnene skal blive hos deres forældre. Det billede kan jeg ikke umiddelbart genkende. Vi fjerner ikke børn uden grund. Det er så alvorligt. Griber man det instrument, er det fordi alle andre muligheder er forsøgt, siger hun.

Familien har været i kontakt med socialminister Mai Mercado, som svarer, at det er kommunens opgave at imødekomme og hjælpe borgerne. Er det tilfældet i dag?

- Vi gør som kommune alt, hvad vi kan, for vores svage borgere. Har familier oplevet noget andet, må jeg beklage, og så skal vi se, om vi kan forventningsafstemme noget bedre, siger hun.

I bekendtgørelse af lov om kommunernes styrelse paragraf 2 står der, 'at Kommunernes anliggender styres af kommunalbestyrelser.' Hvad vil du som borgmester gøre for, at færre forældre i fremtiden oplever, at de bliver modarbejdet af Greve Kommune?

- Jeg vil snakke med administrationen om den måde, som vi kommunikerer med forældrene på, er god nok - om vi er tydelige nok i de forventninger, som vi har til hinanden. Nogle gange går kommunikationen skævt, og kommunikation er svær. Når det handler om mennesker, kan jeg ikke sige, at det ikke kan gå galt, for det kan jeg jo høre her, at nogle forældre oplever, siger Pernille Beckmann.

Du snakker meget om at forventningsafstemme. Hvilke forventninger kan man som forældre til børn med diagnoser have til sagsbehandlingen, som kommunen yder?

- Det kan man ikke generalisere, for hvert barn skal noget forskelligt. Afhængig af familieforhold og diagnoser skal børnene vurderes af vores faglige medarbejdere, og så skal vi have en behandling, som tilgodeser det behov. Jeg glæder mig over, at vi har mange sager, men der er også sager, der lander uheldigt, og det skal vi gøre alt for at gøre bedre, siger Pernille Beckmann.

I april 2018 offentliggjorde socialministeriet et Danmarkskort for omgørelsesprocenterne på social-, børne- og voksenhandicapområdet. På alle tre områder ligger Greve Kommune over landsgennemsnittet for både hjemsendelser og omgørelser. Hvad skyldes det?

- Man er ikke enig om, hvilket serviceniveau man skal give. Når kommunen fastsætter en beslutning, og forældrene ikke er enige, har forældrene mulighed for at klage. Hvis vi får at vide, at vi har gjort noget forkert, retter vi selvfølgelig ind. Det er en måde at få testet systemet og grænserne, når der er uklarhed om, hvor man synes, at grænsen skal gå, siger Pernille Beckmann.

Hvad vil I gøre for at sikre, at færre sager skal laves om fremover?

- Vi har ikke et ønske om at have sager af den karakter, men når forventningerne ikke er på plads, og der er uklarhed, bliver det tit forældrene, der får lyst til at prøve vores beslutninger af i Ankestyrelsen, og det er det gode ved systemet. Det kan og må man. Når vi får at vide, at vi skal rette ind, gør vi det prompte. Hvert år skal vi politisk beslutte, om der er penge til at tilføre noget på området, men kommunerne har den ramme, som der er, og mange ting skal tilgodeses. Det er vigtigt at have et vist niveau, for ellers stikker det af, siger Pernille Beckmann.

Hvad kan kommunen gøre bedre?
- Det kommer an på, hvilket område det er. Er der en diagnose, som stikker specielt meget af, skal vi måske kigge på, hvordan man kan forebygge. Det kan også være noget andet - mennesker er forskellige. Handicapsager er meget, meget forskellige. Det er børnene og forældrene også, så man kan ikke give et entydige svar på, hvad der skal være bedre, men der er ingen tvivl om, at man kan blive bedre til at kommunikere med forældrene, der er i en svær og sårbar situation, siger Pernille Beckmann.

65 administrative medarbejdere er fyret i Greve Kommune. Hvordan vil det påvirke sagsbehandlingen i handicapsager i fremtiden?

- Det vil ikke påvirke sagsbehandlingen. Vi har en lov på det her område i forhold til, hvordan vi skal behandle det, og den holder vi os til. Vi har med vilje valgt at undgå at fjerne varme hænder, og det gælder også de familierådgivere, vi har, siger Pernille Beckmann.

arrow Heidi og Kenneth føler sig modarbejdet af Greve Kommune
02. februar 2019 kl. 06:45 Opdateret: kl. 14:15
arrow Børnesag: Kommune fordrejede psykologs udtalelse
01. februar 2019 kl. 12:46 Opdateret: kl. 13:15
De olympiske lege i Tokyo er igang. Hvor meget OL-guld regner du med vil blive uddelt til de danske atleter?