23. oktober 2021
Udvalgsformand Lene Munch-Petersen (S) glæder sig over forundersøgelsen af en hurtigbuslnije på Ring 04. Her i krydset Åvej/Ring 04 kunne der være et stoppested.
Udvalgsformand Lene Munch-Petersen (S) glæder sig over forundersøgelsen af en hurtigbuslnije på Ring 04. Her i krydset Åvej/Ring 04 kunne der være et stoppested.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Transportministeren kigger på hurtigbus på Ring 04

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Transportministeren kigger på hurtigbus på Ring 04
Furesø - 20. januar 2021 kl. 10:10
Af Mikkel Kjølby

Furesø Kommune har sammen med fem andre storkøbenhavnske kommuner arbejdet for etableringen af en hurtigbuslinje fra Ballerup til Lyngby med stoppested på Ring 04 og Skovbrynet Station.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) har besluttet, at afsætte midler til en forundersøgelse i bestræbelserne på at mindske støj og trængsel.

- En BRT-bus (hurtigbus red.) med stoppested i krydset Åvej/Ring 04 og tænkt sammen med Skovbrynet Station vil være et løft af den kollektive transport for borgerne, både lokalt i blandt andet Hareskovby og regionalt, siger Lene Munch-Petersen (S), formand for Udvalget for natur, miljø og grøn omstilling i Furesø Kommune.

Indfaldsvejene omkring København sander til, når biler fra nord, syd og vest skal igennem blandt andet Furesø på deres vej ind mod byen.

Trafiksselskabet Movia anslår, at en eldrevet hurtigbuslinje på Ring 4 vil få passagertallet til at stige med omkring 30 procent på ruten og nedbringe rejsetiden med 20 procent. Dette er muligt, fordi bussen kører i sit eget spor (også kaldet tracé) og dermed ikke i samme grad er påvirket af trafikken og ikke mindst kan overhale bilkøerne i myldretiden.

Løsningen kendes som BRT-busser, og dem ser Lene Munch-Petersen (S) store perspektiver i.

- En BRT-løsning på Ring 04 vil være en virkelig effektiv og fornuftig måde at forbinde S-togslinjerne i omegnskommunerne på. En BRT-bus kan fragte 300 personer ad gangen - det samme som et metrotog. Med hyppig drift vil den være et meget attraktivt transporttilbud for pendlere, blandt andet fra Hareskovby. Men den vil også gøre det lettere at rejse på tværs mellem S-togslinjerne i regionen. Derfor kan den være attraktiv for mange af de borgere, der i dag pendler tværs gennem Furesø, siger hun.

Trafikstøj fra Ring 04
Trafikstøjen fra Ring 4 er en belastning for borgere omkring Hareskoven, og med udsigt til befolkningsvækst i regionen er der også udsigt til flere biler og mere støj.

- Kommunerne i hovedstaden er enige om at prioritere en forlængelse af S-banen fra Farum til Hillerød. Den vil forbinde vigtige s-togslinjer med mange rejsende og har potentiale til at flytte mange bilister på Hillerødmotorvejen over i kollektive trafikløsninger, der støjer mindre, giver mindre trængsel og mindre CO2-udledning. Sammen med en BRT-løsning på Ring 04 vil det spare rigtig mange pendlere for turen ind omkring Københavns Hovedbanegård, hvor for eksempel Skovbrynet Station kunne tænkes ind som et sted at skifte mellem S-bane og BRT-bus siger Lene Munch-Petersen.

Planerne om en BRT-løsning er lanceret af borgmestrene i Albertslund, Ballerup, Furesø, Gladsaxe, Herlev og Høje-Taastrup sammen med Region Hovedstaden og Movia. Henvendelsen afstedkom et møde med transportminister Benny Engelbrecht, og her gav ministeren tilsagn om at medfinansiere forundersøgelsen af en BRT-linje.

I henvendelsen til transportministeren skriver forslagsstillerne, at et samlet net af BRT-busser i hovedstaden ifølge Movias beregninger vil øge antallet af passagerer med ikke mindre end 80 procent. Samtidig er BRT-løsninger betydeligt billigere end metro- og letbaner og derfor et godt svar på hovedstadsområdets udfordringer med befolkningsvækst, øget trængsel for biltrafikken, deraf følgende trafikstøj og ikke mindst mange pendleres ønske om at styrke mobiliteten og give bedre muligheder for kombinationsrejser, for eksempel hvor cyklen kombineres med offentlig transport.

Synes du, der skal lægges klima-afgifter på flyrejser?