20. september 2021
To gange Søren ? mekanikeren på 92 år og Harry Pontoppidan Sørensens søn under besøget i Hangar 2.
gallery icon

Se billedserie

To gange Søren ? mekanikeren på 92 år og Harry Pontoppidan Sørensens søn under besøget i Hangar 2.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Sørens far nåede lige at lette inden tyskerne angreb den 9. april: Læs hele historien om Harry, der mistede sine kammerater

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Sørens far nåede lige at lette inden tyskerne angreb den 9. april: Læs hele historien om Harry, der mistede sine kammerater
Furesø - 01. september 2021 kl. 11:02
Af Mikkel Kjølby

Den 9. april 1940 blev Værløse Flyveplads angrebet af en eskadrille Messerschmidt-jagerfly fra Luftwaffe. Det endte med dødelige udgang for løjtnanterne Godtfredsen og Brodersen, som kun lige nåede i luften på deres rekogniseringstogt, inden de blev skudt ned.

Kort forinden var piloten Harry Pontoppidan Sørensen taget afsted på et rekogniseringstogt ved den danske-tyske grænse i Sønderjylland. I sidste uge kom Harrys søn på besøg i Værløse Flyhistoriske Hangar.

Niels Helmø-Larsen fortælller historien:

- Harry Pontoppidan Sørensen kom i midten af 30'erne til Hærens Ballonpark på Amager. Her blev han også uddannet på en nyindkøbt Cierva Autogyro, som skærpede hans interesse for flyvning. Han kom i 1938 efter ansøgning til Hærens Flyvertroppers Flyveskole på Værløse, hvor han fløj Tiger Moth og den legendariske dansk konstruerede O-maskine. Efter Flyveskolen til tjeneste ved 5.eskadrille, - ligeledes på Værløse, hvor han frem til krigens udbrud i april 1940 fløj den noget større Fokker C V. Hæren ønskede i dagene op til den 9. april at foretage rekognoscering især ved grænseområdet mod syd, hvorfor et antal fly blev sendt afsted fra Værløse den 8. april. Disse flyvninger skulle gentages næste dag fra tidligt om morgen. Harry Pontoppidan med en observatør i bagsædet startede som første fly ved daggry. Da de returnerede kunne de på afstand se sort røg stige til vejrs. Værløse Lejren havde haft besøg af tyskerne. To af deres kammerater omkom under dette angreb. Efter landing fik de besked på at starte igen og flyve mod en deployeringsplads i nærheden. De valgte at flyve mod Ringsted, hvor de landede på en mark og gemte flyet i skoven. Pontoppidan Sørensens maskine blev dermed det sidste danske fly, der startede fra Værløse den 9.april 1940, fortæller Niels Helmø-Larsen og fortsætter:

- Pontoppidan Sørensen kom i løbet af krigen i modstandsbevægelsen, men blev i 1945 angivet og kom til forhør i Shellhuset. Resten af krigen sad han i Vestre Fængsel. Efter krigen meldte han sig til tjeneste ved Hærens Flyvertropper på Værløse, og var blandt de første, der blev sendt til England for uddannelse på de mere moderne fly, som Harvard og Spitfire. Tilbage i Danmark blev han instruktør for de nye elever på Karup (Harvardskolen), senere næstkommanderende på Flyveskolen på Avnø. I den forbindelse skulle han i sommeren 1952 afprøve det nye danske observationsfly (Kramme & Zeuthen KZ-X). Typen skulle i august 1952 bruges til uddannelse af det første hold observationsflyvere fra Hæren. Den 9.august 1952 startede Pontoppidan Sørensen med KZ-X nr. 65-632 for udførelse af diverse manøvre i forskellige højder. Herunder kom flyet i en såkaldt "haleglidning", hvor det glider baglæns i en stejl vinkel. Det lykkedes ham ikke at få kontrol over flyet som samtidig var overbelast på haleplanet. Flyet havarerede på en mark med bugen i vejret. Pontoppidan Sørensen omkom, slutter Niels Helmø-Larsen.

I tirsdags kom Harry Pontoppidan Sørensens søn Søren på besøg i Hangar 2. Med sig bragte han Jens Olsens flotte model af Kramme & Zeuthen (KZ-X) nr. 65-632 bygget helt ned til mindste detalje. Joh, det var dette fly, som Søren Pontoppidan Sørensens far (Harry) havarerede med ved Avnø for 69 år siden - desværre med dødelig udgang. Med blandt gæsterne var også den mekaniker, Søren Mahler (92 år), der sendte ham af sted på den fatale flyvning. Desværre fulgte yderligere tre havarier med typen, sidste ved det engelske testcenter RAE på Farnborough Flyvepladsen i december 1954. Typen blev herefter "grounded" for bestandigt og udgik af tjenesten i Flyvevåbnet.

Synes du, at kommunen er der for dig?