19. juni 2021
Det digitale signalsystem skal give en mere stabil drift af s-togene på Farum-banen. Arkivfoto: Allan Nørregaard
Det digitale signalsystem skal give en mere stabil drift af s-togene på Farum-banen. Arkivfoto: Allan Nørregaard
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Så er der nyt signalsystem på Farum-banen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Så er der nyt signalsystem på Farum-banen

Banedanmark har indsat nyt signal- system på S-togs- linjen til Farum

Furesø - 07. maj 2021 kl. 05:49

Banedanmark har udrullet et nyt digitalt signalsystem på S-togslinjen til Farum. Med udrulningen på Farum-banen har Banedanmark nu sat det nye system op på 45 procent af S-togsnettet i hovedstadsområdet. Erfaringerne fra andre strækninger med det nye signalsystem er gode. Systemet har halveret antallet af signalfejl, hvilket har betydet flere tog til tiden.

"Vi er utroligt glade for, at det nye digitale signalsystem nu er taget i brug på endnu en strækning på S-banen. Det er en markant opgradering af banen og vil være med til at give passagererne en mere stabil togdrift med færre forsinkelser, der skyldes signalfejl. Derfor er der som passager god grund til at være glad for, at vi har skiftet de gamle analoge signaler ud med et nyt digitalt signalsystem," siger Janus Steen Møller, direktør for Signalsystemer i Banedanmark.

Banedanmarks nye signalsystem erstatter de gamle analoge signalanlæg, der blev udviklet tilbage i 1960'erne. Der er derfor tale om et stort teknologisk løft af Farumbanen, skriver Banedanmark i en pressemeddelelse.

Selve udrulningen af signalsystemet på strækningen blev afsluttet i januar 2021. Der har efterfølgende være en tre måneders indkøringsperiode af det nye signalsystem på strækningen. Den er gået efter planen. Dermed er Farumbanen som planlagt klar til igen at køre efter den normale køreplan. I praksis betyder det, at Skovbrynet og Dyssegård stationer igen bliver betjent med 10-minutters drift i hverdagene.

Det forventes at hele S-banen vil være udrustet med Banedanmarks nye signalsystem i slutningen af 2022.

Jk

Er du tryg ved ikke at skulle gå med mundbind mere?