7. marts 2021
"Jeg synes, det er spændende at være konservator, det er lidt som et detektivarbejde," siger Line Blomsterberg Andersen. Foto: Birgitte Masson
gallery icon

Se billedserie

"Jeg synes, det er spændende at være konservator, det er lidt som et detektivarbejde," siger Line Blomsterberg Andersen. Foto: Birgitte Masson
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Kulturskatte får en make-over

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kulturskatte får en make-over

I disse dage bliver inventaret i Slangerup Kirke sikret for fremtiden

Frederikssund - 23. februar 2021 kl. 13:23
Af Birgitte Masson

En finporet svamp, nogle specielle vatpinde og en dunk vand. Det er omtrent de redskaber, konservator Line Blomsterberg Andersen arbejder med, når hun kaster sig ud i det nænsomme og detaljerede arbejde med blandt andet at restaurere noget af det gamle inventar i Slangerup Kirke.

De næste to måneder vil ansatte fra Nordisk Konservering arbejde på at vedligeholde flere elementer indenfor i kirken.

Slangerup Kirke er ifølge Nationalmuseets optegnelser, noget nær tidløs, da den som den eneste af de store danske købstadskirker ikke siden genindvielsen i 1588 hverken har fået bygget til, er blevet ombygget, har fået revet noget ned eller i det hele taget er blevet ændret.

Men vedligeholdes skal kirken af gode grunde. Omgivelserne er med til at påvirke inventaret, så det ikke kan undgås, at restaurering er nødvendig, så kirken bliver konserveret til kommende generationer af kirkegængere.

"De her ting, der hænger her, har trods alt været her i lang tid, og det kommer de også til fremadrettet, og så er det dejligt, at der bliver afsat midler til, at man også følger op på at holde øje med det," fortæller Line Blomsterberg Andersen og tilføjer:

"Vi kommer til at restaurere flere ting herinde. Blandt andet korgitteret, altså det, som adskiller kor og kirkeskib, og nogle af epitafierne (mindetavler, red.), som hænger rundt omkring i kirken," forklarer Line Blomsterberg Andersen og peger op, hvor et kæmpe stillads er blevet opsat.

Derved kan hun komme helt tæt på de fine udskæringer i epitafierne, som gennem årene har samlet meget støv og snavs. Det er også tydeligt, at farvelagene er falmet.

"Kirken har mange store vinduer, hvor der kommer meget lys ind. Derved sker der mange nedbrydningsfænomener i farvelagene," fortæller Line Blomsterberg Andersen, mens hun peger på en udskæring, hvor farvenuancerne er tydelige, selv for et utrænet øje.

Som konservator skal man ikke lide af højdeskræk. Line Blomsterberg Andersen er ubesværet kravlet op på det høje stillads. Men hun har haft god tid til at vænne sig til højden i et kirkerum.

"I starten havde jeg mange projektansættelser på Statens Museum for Kunst, hvor det primært var lærredsmalerier, jeg konserverede. Men siden har jeg arbejdet i Herlufsholm Kirke og bagefter i Sorø Klosterkirke, hvor jeg var i et år og ni måneder," siger Line Blomsterberg Andersen og tilføjer;

"Jeg nåede lige akkurat at slippe arbejdet i Sorø, før jeg skulle starte her i Slangerup. Alt i alt har jeg været glad for at komme ud af museumsverdenen og ud i det virkelige liv."

Hun fortæller, hvad der oprindeligt fik hende til at blive konservator.

"Først troede jeg, at jeg skulle være kunstner, men så gik jeg i lære i min fars firma og blev bygningsmaler. Det var der, jeg senere mødte en konservator Arne Beck som var fantastisk til at restaurere. Gennem ham fik jeg kendskab til faget og en lyst til at lære noget mere. Det er altid spændende at lære nyt," siger Line Blomsterberg Andersen og tilføjer:

"Jeg elsker at arbejde med de her materialer og at få mulighed for at dykke ned i, hvor tingene stammer fra, og ikke mindst blive klogere på historien bag. Der bliver ved med at dukke noget spændende op, når man arbejder."

1382458
Nu må butikkerne igen åbne dørene op for kunder. Skal du derfor ud og bytte julegaver?