14. april 2021
- Hvis man laver sidste etape af Frederikssundmotorvejen, vil man rykke folk fra S-toget over i bilen, siger Rasmus Vestergaard Madsen (EL), stedfortræder for sygemeldte Henning Hyllested i Folketingets transportudvalg. Foto: Folketinget
- Hvis man laver sidste etape af Frederikssundmotorvejen, vil man rykke folk fra S-toget over i bilen, siger Rasmus Vestergaard Madsen (EL), stedfortræder for sygemeldte Henning Hyllested i Folketingets transportudvalg. Foto: Folketinget
Foto: Maj-britt Holm
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: EL: Nye motorveje vil flytte folk fra S-tog over i biler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

EL: Nye motorveje vil flytte folk fra S-tog over i biler
Frederikssund - 08. april 2021 kl. 20:10
Af Maj-Britt Holm

Det er langt fra alle, der er begejstrede for, at regeringens infrastrukturudspil blandt andet nævner Frederikssundmotorvejen og Hillerødmotorvejen.

- Vi har aldrig været fortaler for motorveje. Man får det, man investerer i. Hvis man laver sidste etape af Frederikssundmotorvejen, vil man rykke folk fra S-toget over i bilen. Vi har i forvejen massiv trængsel på vejnettet, og det vil bare blive forstærket og øge presset på trafikken i centrum af hovedstaden, siger Rasmus Vestergaard Madsen (EL), der er stedfortræder for sygemeldte Henning Hyllested i Folketingets transportudvalg.

Partierne bør i stedet bruge milliarder på kollektiv trafik, cykelstier og grøn omstilling, mener han, der gerne ser investeringer i S-tog, letbane, klimavenlige BRT-busser og supercykelstier.

- Der er klart brug for flere og hurtigere tog. Punktlighed er fuldstændig afgørende for, at folk vil vælge den kollektive trafik, forklarer Rasmus Vestergaard Madsen, der kalder det oplagt at etablere BRT-linjer i Hillerød, Helsingør og måske Frederikssund.

Rasmus Vestergaard Madsen fokuserer på den grønne omstilling, og flere biler på vejene vil bare føre til mere CO2-udledning, påpeger han.

- Det har været strategien i 60 år at bygge motorveje for at komme trængsel til livs. Men vi har brug for at gøre noget andet, forklarer transportpolitikeren, der mener, at et år med corona og hjemmearbejde vil føre til flere hjemmearbejdspladser i fremtiden, så der bliver mindre pres på vejene i myldretiden til gavn for bilister og erhvervsliv.

1382458
Lars Løkke starter nyt parti i midten af dansk politik. Kunne du finde på at stemme på hans parti ved næste folketingsvalg?