12. maj 2021
Pas på dig selv og tænk dig om. Udlever aldrig personfølsomme data over telefonen eller på mail. Sådan lyder opråbet fra de lokale banker i Frederikssund. Foto: AdobeStock
Pas på dig selv og tænk dig om. Udlever aldrig personfølsomme data over telefonen eller på mail. Sådan lyder opråbet fra de lokale banker i Frederikssund. Foto: AdobeStock
Foto: Ievgen Chabanov/motortion - stock.adobe.com
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Banker i fælles opråb om svindel: "Pas på jer selv!"

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Banker i fælles opråb om svindel: "Pas på jer selv!"

Kreativiteten vil ingen ende tage, når det kommer til at forsøge at svindle borgere for deres penge. Pas på og tænk jer om, lyder opfordringen fra lokale banker

Frederikssund - 02. maj 2021 kl. 08:17
Af Ea Lykke Schausen

En mail fra banken, der påstår at man skal udfylde sine oplysninger via et link. En politibetjent der ringer og beder om cpr-nummer i forbindelse med en sag. En hjemmehjælper, der kommer på besøg og vil hjælpe med at betale regninger og derved får fat i nemID.

Måderne at svindle på er oftest både udspekulerede og avancerede. Og der kommer kun flere måder og flere svindlere, fortæller Jesper Fini Kuhre, filialdirektør i Danske Banks Frederikssund Afdeling.

"Folk bliver simpelthen snydt og bedraget på alt, der kan lade sig gøre, og det er bare så vigtigt at passe på sig selv og tænke sig om," lyder det fra filialdirektøren.

Ikke kun ved Danske Bank oplever man en stigning i problemet med især ældre borgere, der franarres deres penge på den ene eller den anden kreative måde. Også de andre banker i Frederikssund står bag opråbet fra Jesper Fini Kuhre, fortæller Danske Bank-manden.

"Vi banker har hvert halve år et møde, hvor vi snakker sammen om, hvad der gør sig gældende helt generelt. Og der kom det her emne op, og vikunne alle nikke genkendende til udfordringen og blev enige om, at vi er nødt til at gå ud og advare vores kunder og komme med et opråb," lyder det fra Jesper Fini Kuhre.

Således har han foruden Danske Bank også byens seks andre banker i ryggen. Det tæller Nordea, Handelsbanken, Arbejdernes Landsbank, Sparekassen Sjælland-Fyn, Nykredit og Jyske Bank.

Jesper Fini Kuhre fortæller, at man selvfølgelig aldrig kan helgardere sig mod svindel eller tyveri. Men der er alligevel en række råd og tommelfingerregler, man kan rette sig efter.

"Folk er jo blevet vant til, at kommunikationen med banken foregår på andre måder end kun fysisk. Der er opkald og mails, og det er da helt realistisk, at vi banker ringer eller skriver på mail til kunderne. Men det med at vedhæfte links, som folk skal udfylde eller bede om koder, cpr-numre eller andre personlige oplysninger enten over telefonen eller på mail, det ville vi aldrig gøre," fortæller filialchefen og understreger, at beder en "bank" om personfølsomme oplysninger andre steder end på en sikker side som eksempelvis den officielle hjemmeside, så er det et tydeligt tegn på, at der er tale om svindel.

Tænk dig om

I andre situationer kan det være sværere at spotte, hvad der er svindel, og hvad der er reelt. Her opfordrer filialdirektøren til, at man så vidt muligt bruger sin sunde fornuft.

Som eksempel nævner han en sag, han var ude for i sidste uge, hvor en kunde kom ind i banken, lige efter hun havde været inde og handle. Hun havde betalt, hvorefter en fremmed var stødt ind i hende. Kort efter opdagede hun, at hendes pung var væk.

"Da hun så kom ind til os for at spærre kortet, kunne vi se, at tyven allerede havde hævet penge. Og i sådan et tilfælde er der jo ikke meget at gøre," siger han og fortsætter:

"Men folks dankort er jo kun spændende, hvis man kan koden. Så hvis man føler, at man bliver åndet over skulderen eller folk kigger med, så hellere bed folk om at rykke lidt tilbage en gang for meget end en gang for lidt."

"Det handler om at tænke sig om og passe på, for vi er oppe imod nogle, der bliver mere og mere avancerede i deres tilgange."

1382458
Selvom Danmark har skrottet vaccinerne fra AstraZeneca og Johnson & Johnson, arbejdes der på en model, så man frivilligt kan vælge dem. Kunne du finde på det?