23. september 2021
Beboerne i området på Slotsvænget og de nærliggende veje kender til mængden af trafik og de dårlige oversigtsforhold. De advarer mod, at hotellets gæster får lov til at benytte den adgangsvej, som blev lavet - muligvis i strid med lokalplanen- tilbage i 2014. Og de spørger, hvordan de som borgere skal have tillid til lokalplaner, når paragrafferne kan brydes? Foto: Steffen Slot
gallery icon

Se billedserie

Beboerne i området på Slotsvænget og de nærliggende veje kender til mængden af trafik og de dårlige oversigtsforhold. De advarer mod, at hotellets gæster får lov til at benytte den adgangsvej, som blev lavet - muligvis i strid med lokalplanen- tilbage i 2014. Og de spørger, hvordan de som borgere skal have tillid til lokalplaner, når paragrafferne kan brydes? Foto: Steffen Slot
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Hotelejers bagvej ved stengærde kan ende med trafikuheld

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Hotelejers bagvej ved stengærde kan ende med trafikuheld

Beboerne på Slotsvænget advarer mod trafikuheld og mener, at grundlaget for tilliden til lokalplaner skrider, når Store Kro kan bryde en klar og tydelig paragraf om at bevare stengærde.

Fredensborg - 07. januar 2021 kl. 06:27

Begejstringen for Niels Fennets genskabelse af Fredensborg Store Kro er så stor, at Fredensborg Kommune negligerer, at stendiget langs Slotsvænget for seks år siden blev nedbrudt.

arrow Læs også: Naboer fik ret: Brud på stengærde er ulovligt

Resultatet kan blive trafikuheld, men ingen vil tilsyneladende reagere og tage ansvar. Det mener en stor gruppe beboere på Slotsvænget og de omkringliggende veje.

For seks år siden gav hullet i stendiget en adgangsvej for håndværkerne, da Store Kros hovedbygning blev istandsat, og nu er det en mulig ind- og udkørsel for de gæster, der skal bo i hotellets nye fløj. Deri ligger problemet, og der er to afgørende kritikpunkter, fortæller en af beboerne, Line Kühnell-Lauridsen.

Fakta
  • Store Kros vejadgang til Slotsvænget handler grundlæggende om to ting.
  • Det ene emne er trafiksikkerheden. Store Kro har endnu ikke fået tilladelse til at bruge hullet i stendiget som vejadgang til parkeringspladserne til den nye fløj.
  • Når en ansøgning bliver sendt, vil der alene ske en administrativ behandling, hvor borgerne i området ikke er høringsberettigede, fremgår det af et svar til beboerne.
  • Den anden del handler om det principielle med tekster i lokalplaner. Når der i §9 står, at et stendige skal bevares, med mindre byrådet giver tilladelse til noget andet, har borgerne en forventning om, at byrådet behandler en dispensation.
  • I den aktuelle sag lyder et svar til beboerne, at planafdelingen har vurderet, at etableringen af en vejadgang som det er sket, ikke kræver en særskilt tilladelse til at ændre stensætningen da vejadgangen fremgår af samme lokalplan på dette sted.
  • I denne artikel får beboerne lov til at præsentere deres kritik. I en snarlig opfølgning kommer der svar på kritikken.

Vigtigst er trafiksikkerheden. Folk tror, at Slotsvænget er en stille, romantisk og hyggelig vej, men den er faktisk meget trafikeret, med høj fart og dårlige oversigtsforhold. Det aspekt vender vi tilbage til, for der er også noget helt principielt i sagen, mener Line Kühnell-Lauridsen.

Puf, pyt med paragraf

I den seneste lokalplan for Store Kro står der i §9, at stensætningen ud mod Slotsvænget skal bevares i sin helhed og ikke må ændres uden byrådets godkendelse. Længere nede i teksten ligger en skitse, der viser, hvordan stendiget er gennembrudt og inde bagved er der parkeringspladser.

Altså et modsætningsforhold, men en paragraf er mere juridisk bindende end en kortskitse, lyder beboernes synspunkt.

- Da lokalplanen var i høring, koncentrerede vi oa ikke om detaljen på den skitse, fordi der tydeligt stod, at stendiget skulle bevares. Vi havde som beboere i området fokus på højder og byggelinjer, siger Line Kühnell-Lauridsen, der sammen med en gruppe beboere har klaget over, at stendiget er blevet gennembrudt, og at der er opstået en adgangsvej til Store Kro fra Slotsvænget.

Den del har beboerne fotodokumentation for, eftersom stendiget eksisterede i 2009 før Niels Fennets køb af Store Kro.

- For os er der noget helt principielt i det her. Skal ejeren af Store Kro ikke følge reglerne? Hvordan kan det lade sig gøre, at han måske har fået en tilladelse til det, selvom der i lokalplanen står, at den tilladelse skal byrådet give? Hvis det kan ske, skrider grundlaget jo for, at vi har tillid til det, der står i lokalplanerne, siger Line Kühnell-Lauridsen, der forstår på svar fra forvaltningen, at der er givet en tilladelse til at gennembryde stengærdet, uden at den dog kan dokumenteres eller findes på skrift.

Ingen romantisk vej

Hvis adgangen skal bruges som ind- og udkørsel til den nye hotelfløj, skal sagen behandles som en trafiksag uden at naboerne er høringsberettigede, og dermed føler beboerne sig spillet totalt af banen i en sag, som ifølge §9 i lokalplanen bør kræve en offentlig debat om emnet i byrådet.

Så vidt det principielle. Der er også noget helt lavpraktisk over sagen.

Bemærk den lille åbning i venstre del af grunden. Det er den skitse i lokalplanen, der ifølge et svar til beboerne kan give Store Kro mulighed for adgangsvej via Slotsvænget til den nye fløj, som i øvrigt er opført på en vest-østlig akse. Selve placeringen er helt efter bogen og inden for lokalplanens byggefelter.

- Folk tror, at Slotsvænget er en lille, romantisk vej, der fører ned til Sørup, men her er en voldsom trafik. Jeg ved, at grundejerforeningen tidligere har spurgt, om der kunne laves fartdæmpende foranstaltninger i svingene op mod Slotsgade, men blandt andet politiet har sagt nej, fordi vejen er smal og oversigtsforholdene er dårlig. Derfor vil det være katastrofalt, hvis der kommer en udkørsel fra hotellets parkeringspladser. Allerede under byggefaserne har vi set, hvordan køretøjer har været nødt til at bruge den private indkørsel på den anden side af vejen, for at kunne komme ind ad indkørslen, og man kan ikke gøre åbningen ret meget større, fordi træet tæt på er fredet, siger Line Kühnell-Lauridsen.

Opråb til politikerne

Når Line Kühnell-Lauridsen tænker konstruktivt for at finde en løsning, er den optimale løsning at bede Store Kro om at genetablere det stendige, der ifølge lokalplanen skulle bevares i sin helhed.

Hun mener, at sagen skal rejses politisk, og hvis en reetablering ikke får politisk opbakning, ser hun, en anelse tøvende, et kompromis i kun at tillade indkørsel fra Slotsvænget til den nye hotelfløjs parkeringspladser.

- Udkørsel vil give alt for mange farlige situationer, fordi oversigtsforholdene er dårlige. Indkørsel kan måske fungere, men gæsterne kommer jo udefra og kender ikke byen, og det vil være lettere alene at lade Østrupvej være adgangsvej til hotellet, siger hun og tilføjer, at politikerne også bør diskutere en langsigtet løsning.

Beboerne dokumenterer med dette billede fra 2009, Google Earth, at stendiget dengang var ubrudt.

- Sørup er presset af, at det ikke er let at komme fra Sørup og nordpå, fordi udkørslen over for Kratbjerg er så trafikeret. Bilerne kommer jo fra rundkørsler, ikke lyskryds, og derfor er der i myldretid en ubrudt strøm af biler, og biler og lastbiler fra Sørup vælger derfor at køre nordpå via Slotsvænget. Det giver et pres på hele arealet omkring Slotsvænget og Slotsgade, påpeger Line Kühnell-Lauridsen, der godt ved, at det er en dyr løsning - men den vil løse et strukturelt trafikalt problem i området.

arrow To uheldige ting i seks år gammel plan
08. januar 2021 kl. 18:42 Opdateret: kl. 16:33
Stemmer du til kommunalvalget i år?