20. juni 2019
#303804
Foto: Kim Rasmussen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Seks af de kolde - og plastikfrie

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Seks af de kolde - og plastikfrie
Opdateret 19. januar 2019 kl. 19:47
Forbrug - 19. januar 2019 kl. 18:31
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

I bæredygtighedens navn siger bryggeriet Carlsberg farvel til den velkendte udgave af Six Pack'en - den med de seks dåsebajere, der er emballeret i plastik eller holdt sammen med plastikringe i toppen. På gadeplan i Aarhus præsenterede bryggeriet fredag afløseren, den næsten plastikfri Snap Pack, der nu og de kommende uger bliver kørt ud i butikkerne. Det skriver avisen Danmark.

I stedet for plastikemballagen holdes dåserne nu sammen af oliebaseret, nedbrydeligt lim. Dermed sparer Carlsberg på årsbasis 150 tons plastik alene i Danmark.

Når den nye emballering er totalt udbredt i bryggeriets 160 aftagerlande verden over det 1200 tons plastik om året, som forsvinder, svarende til 60 million plastik-indkøbsposer.

- Det er en udvikling store virksomheder som for eksempel os skal tage bestik af og tage ansvar for. siger Jeppe Boel, marketing manager i Carlsberg til avisen Danmark.

Han erkender dog, at initiativet også er affødt af, at det er det, forbrugerne efterspørger i deres dagligvarehandel:

- Selvfølgelig spiller det ind. Det er et forbrugerkrav, der er ved at eksplodere, og følger vi det ikke, er vi ude af markedet om ti år, siger Jeppe Boel.

Ifølge en Carlsbergs egen markedsundersøgelse finder 99 procent af forbrugerne det vigtigt eller meget vigtigt at begrænse mængden af plastik i naturen.Det billede genkender John Thøgersen, professor ved Aarhus Universitet med ekspertise i blandt andet forbrugeradfærd.

- Carlsbergs beslutning er helt klart en del af en markant trend, vi har set med voksende styrke de seneste år. Det lægger sig i forlængelse af andre eksempler, vi kender. Medierne har længe været fyldt med reportager og billeder fra totalt plastikforurenede havområder, og vi har set dramatiske billeder af døde havdyr med maverne fyldt med plastik. Det har skabt en opmærksomhed hos såvel forbrugere, virksomhedsledere som politikere, siger John Thøgersen til avisen Danmark.

Flere af den slags initiativer vil givetvis komme til, vurderer han, men det afhænger meget af opmærksomhedsgraden.- Men når det handler om plastik, er problemet så stort, at det ikke forsvinder af sig selv, tværtimod. Så opmærksomheden vil nok være der et godt stykke tid, siger John Thøgersen.