21. februar 2019
Hvis du vil stå fast på vejene om vinteren både de snedækkede og de våde, så er det godt at køre med fire solide vintersutter, mener dækbranchen.
Hvis du vil stå fast på vejene om vinteren både de snedækkede og de våde, så er det godt at køre med fire solide vintersutter, mener dækbranchen.
Foto: Krasula / Shutterstock
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Dækbranchen tæller biler på sommerdæk

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Dækbranchen tæller biler på sommerdæk
Forbrug - 21. januar 2019 kl. 13:23
Af Marianne Due
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Hvis du her i uge 4 ser en mand eller kvinde gå rundt og studere bildæk på parkeringspladsen ved supermarkedet, stationen eller andre steder, så er det sandsynligvis en repræsentant fra Rådet for Større Dæksikkerhed eller Dækimportørforeningen.

To gange om året står dækbranchens foreninger nemlig sammen om at tælle biler med vinter- og sommerdæk. Formålet med januartællingen er at få dokumenteret danskernes valg af dæktype til vinteren. Hvis antallet af biler på sommerdæk viser sig at ligge under 11 procent, svarende til ca. 285.000 biler, vil det være rekordlavt.

- Vores dæktællinger bidrager til at tegne et billede af trafiksikkerheden i Danmark. Hvis flere hundredetusinde biler på sommerdæk færdes på de danske vinterveje, så har vi dokumenteret et problem, der gælder både fremkommelighed og trafiksikkerhed, fortæller Volker Nitz, Rådet for Større Dæksikkerhed.

I Danmark er der, modsat i vores nabolande, ikke noget lovkrav om skifte til vinterdæk. Derfor vil Rådet for større Dæksikkerhed gerne være med til at sætte fokus på trafiksikkerheden om vinteren.

- e mange biler på sommerdæk er et stort problem for trafiksikkerheden, når de kører rundt på vejene i vådt og glat føre. Og det ved vi, at mange af dem gør selv i hårdt vintervejr. Med dæktællingen er vi med til at dokumentere problemets omfang. Det danner et solidt grundlag for at minde bilisterne om, at de skal huske at skifte til vinterdæk, siger Volker Nitz.

Ikke bare et spørgsmål om sne

Volker Nitz henviser til en FDM-test fra 2014, der konkluderede, at vinterdæk også er en fordel på en våd vintervej, som der kan være mange af i de milde, danske vintre. Det er nemlig ikke kun lave temperaturer men også føret, der har betydning for, hvor lang tid det tager en bil at bremse.

FDM-testen viste, at vinterdæk på våd vej giver op til 30 procent kortere bremselængde i forhold til sommerdæk. På snedækkede veje er bremselængden op til 44 procent kortere på vinterdæk i forhold til sommerdæk.

- Det er en myte, at sommerdæk bremser bedre end vinterdæk på våde veje om vinteren. Når vejene er både kolde og våde, bremser bilen bedre med vinterdæk og selvsagt også på sneglatte veje. Af hensyn til egen og andres sikkerhed i trafikken er vores klare anbefaling at køre med vinterdæk om vinteren, fortæller Volker Nitz.

I januar 2018 registrerede dækbranchen, at 11 procent af de talte biler kørte med sommerdæk om vinteren. Det tal håber branchen bliver lavere, når tællingen fra uge 4 er gjort op.